Aanmodderen

20 mei 2017 - Camping Park Soline, Kroatië

De baai van Soline werd al in de eerste eeuw voor Christus door de Romeinen bezocht als badplaats. Met name het strand bij het dorpje Soline was hierbij de meest bezochte plek.

In die tijd heersten de Romeinen over Krk. Later vormde Krk een deel van het Byzantijnse rijk.

In de vijftiende eeuw toen de vorstenfamilie Frankopan de scepter over het eiland zwaaide waren zij ook de baas over de zoutpannen die toen in de Baai van Soline lagen. De gehele zouthandel was in handen van de Frankopannetjes.

Het strand en de grond in de baai hebben een bovenlaag van zand. De zee hier blijft heel lang ondiep. In 1968 heeft men ontdekt dat de grond onder het zand een helende werking kan hebben voor de mens. Reumatische aandoeningen, artritus, huidziekten, gynaecologische problemen en nog enkele andere onhebbelijkheden hebben baat bij een behandeling met deze onderlaag. Het is daarbij de bedoeling dat men zich dan geheel bedekt met deze modder en dit goed laat drogen. Daarna dient alle modder in de zee afgespoeld te worden.

Bij de baai van Soline staat een bord met al deze wijsheden, echter de toerist heeft dit bord vast nog nooit gelezen, want toen wij er achter kwamen dat een modderbad als toeristische attractie voor ons best interessant kon zijn was er niemand in de wijde omgeving te bekennen die dit ook vond, oftewel het strand lag er leeg en verlaten bij. Des te beter voor ons om onze zwemkleding uit te trekken en ons finaal onder te modderen. Je kon onze huid horen kirren van plezier zo goed was dit. En na een grondige droogbeurt onder een stralend zonnetje gingen we ons in de ondiepe baai schoonwassen.

jocoblubber

Wat een gore zwavelachtige lucht had die modder, maar ja, het diende het goede doel. Wat zouden we gezond worden……..

Na vele zeewasbeurten bleven we nameuren. Ook het bezoek aan het zwembad op de camping schoot niet veel op. Dan maar even lekker heet douchen. Echter, zelfs toen hing er nog een lichte walm om ons heen. Uiteindelijk hebben we dit euvel er ’s nacht ‘uitgeslapen’. De ochtend-douche wiste gelukkig de laatste sporen.

Enfin, zo blijf je maar lekker aanmodderen.

1. Steven:
    21 mei 2017
    Mooi verhaal..foto is ook super! Genieten samen
  2. Anouk:
    21 mei 2017
    Wie heeft die foto dan gemaakt als jullie de enigste waren.... leuke foto
  3. Leen en Marja:
    22 mei 2017
    Jullie zouden niet misstaan in de film
    " de blue lagoon"
    Als een echte jager heeft Cok zijn voet, op wat het lijkt een enorme bot. De luchtjes moeten jullie maar voor lief nemen, alles heeft zijn prijs.
  4. Joke de Wolff:
    23 mei 2017
    Hartelijk gefeliciteerd Jos met je verjaardag. Leuke verhalen en foto's. Genieten. Ik ben nu met mijn zus op Corfu. Heerlijk. Fijne voortzetting van deze trip gewenst. Groetjes, Joke.☺