Firenze

15 september 2017 - Troghi, Italië

Op de kermis kun je voor een knaak twee minuten in een attractie heen en weer, op en neer schudden. Wij hadden voor die knaak een attractie waar we vijftig minuten lang het kermisgevoel konden hebben. Dat was de bus naar Florence (Firenze), die over smalle wegen met gaten en hobbels, stoplichten en tegenliggers, bochten en hoogteverschillen, alle passagiers wist misselijk te maken. Toen de eerste toeristen dreigden te braken, reden we net het centraal busstation van Firenze binnen. Pff dat was net op tijd……

Firenze is de stad van de renaissance, van Botticelli, Michelangelo, Rafaël en vele andere beroemde grootheden. Maar ook een stad met mooie gebouwen, leuke straatjes en historische monumenten. De familie de Medici waren lange tijd de heersers over deze stad die destijds door Julius Caesar is gesticht. Kortom een stad om te bezoeken. En dat vonden en vinden ook vele Europeanen en Japanners. De Japanners echter komen met het grote geld. De tassen van Gucci, Prada en andere beroemde merken zag je alleen in handen van Japanners. Wij zelf moesten het met de slippers van de Lidl doen. Bij de grote Basiliek van Santa Maria del Fiore kon je over de mensen lopen. Het bezoeken van de basiliek dien je een dag van te voren geregeld te hebben, dus spontaan een kaartje kopen is er niet bij. De rij bij de ingang was enorm. Ach, voor ons was het even proeven van alles wat de oude stad te bieden heeft aan cultuur en architectuur.

DruktebijkerkPontedelvecchio

Gelukkig stond er bij de Gelateria geen rij en konden we van een overheerlijk ijsje genieten.

drukteinFlorenceJosKunstinparkJosEetSchool

Met de auto was zo’n bezoek erg moeilijk geweest. Het verkeer is verschrikkelijk.

De eerste dag Firenze is eigenlijk voor de highlights, bij een volgend bezoek kunnen er enkele musea in het programma opgenomen worden, hoewel we wel de tuin van Boboli bezocht hebben alwaar diverse sculpturen tentoongesteld stonden. Voor ons was deze eerste kennismaking goed genoeg. In de namiddag zijn we “rustig” met de Kermisattractie terug gegaan naar het dorp Troghi in het Toscaanse land en maar hopen dat de bus niet een doodlopende straat inrijdt!

doodlopendestraatJocoKunstwerkdrukteinFlorence

1. Janneke:
    Wat veel mensen nog
  2. Ineke:
    15 september 2017
    hoera we reizen weer ff mee
  3. Joke de Wolff:
    15 september 2017
    Jullie hebben een puike caravan. Wij hebben enkele jaren geleden gekampeerd op de stadscamping van Firenze. Leuk om zo de stad te verkennen. Onze eerste kennismaking met Florence was vanuit Sienna. Ook een mooie stad. Veel plezier en vast mooier weer dan in Nederland.