Noebike

31 oktober 2017 - Meersburg, Duitsland

Eindelijk konden we onze Noebikes gebruiken. Op de Gran Sasso in de Abruzzi waren de parcours veel te stijl en de wegen erg slecht. Bij Siena waren de wegen te gevaarlijk en bij Cinque Terre gaat de weg vijfhonderd meter omhoog daarna vijfhonderd omlaag en dan weer omhoog enz… Maar nu konden we naar hartelust er op los. We waren inmiddels in Luzern aangekomen en meteen al viel het ons op dat er overal fietspaden door de stad liepen. Dus zodra we de caravan geïnstalleerd hadden pakten we onze Noebikes en gingen op pad. Bij het rijtje van steden die je zou moeten bezichtigen hebben wij nog nooit Luzern horen noemen, maar inmiddels weten wij dat dit een misvatting is. Wat is Luzern een mooie stad! Over de rivier de Reuss liggen twee fantastisch mooie historische houten bruggen waar elke toerist perse over wil lopen en waar het dus een drukte van belang is. Ook onze Japanse ‘vrienden’ waren er weer. De Japanners worden zeker heel goed geïnformeerd over de mooie toeristische bezienswaardigheden van Europa. De stad was echt een pracht om te zien met mooie gebouwen, vriendelijke pleinen en beschilderde muren. Het fietsen door de stad was zeker aangenaam; de fietspaden waren ruim en het motorische verkeer hield rekening met fietsers.

20171019LuganoBlikopstad20171019Luzern20171019LuganoStamboom

Kijken, kijken niets kopen is het motto voor deze Zwitserse stad. Dit geldt ook voor de rest van Zwitserland. Wij namen een lekker ijsje met één bolletje en waren tien euro armer. De camping is drie keer zo duur als de campings die we gewend waren. Bij binnenkomst in Zwitserland moet je al tachtig euro neertellen. Niet alleen de auto wordt met veertig euro belast, maar ook voor de caravan ben je dit bedrag kwijt. Kortom als zuinige Hollanders hebben we het slechts twee nachten in Zwitserland uitgehouden, ondanks de pracht aan steden.

20171019brugReuss20171018JosMeerLugano20171017MeerLugano

Toch wilden we graag met de Noebikes op stap. Daarom werd onze volgende stop de Bodensee en wel aan de Duitse kant. De Bodensee heeft een fietsroute die geheel om het meer heen gaat. Je kunt hier zo’n 260 kilometer rondom fietsen en het is een zeer geliefde route. Aan het meer liggen ook mooie plaatsen zoals bijvoorbeeld Meersburg alwaar wij met onze neus in de boter vielen. Er werd op het moment een Herfstmarkt gehouden die zich door het historische plaatsje heen kronkelde. Meersburg ligt op een heuvel waarvoor heel wat traptreden beklommen moesten worden. De Noebikes hadden we beneden laten staan.

20171021BodenseeMeerburg20171020CokBodensee20171018Alpenoorn

De natuur rondom de Bodensee was getooid in een prachtige herfstkleed en de kleuren geel, rood, bruin en groen vormden met elkaar een schitterend schilderij. De ene dag zaten wij nog ’s morgens lekker buiten te ontbijten en de volgende dag was het in een klap over met de lekkere temperatuur. De wind, de regen en de temperatuur kondigden een definitieve overgang aan van lekker nazomerweer naar de gure herfst. Voor ons was dat het moment om de Noebikes in te pakken en noordwaarts te gaan.

20171020herfstBodensee20171020Herfst2Bodensee20171022herfstbodensee

Oftewel de Vlogger gaat z’n winterslaap houden en komt in april weer terug. IJs en weder dienend wordt het volgende reisdoel Denemarken.

By the way: Een Noebike is No E-Bike.

1. Peter:
    1 november 2017
    Was weer leuk!
  2. Antoinette Bos:
    7 november 2017
    ik ben een beetje laat met het lezen van jullie blog. dit kwam omdat ik het even kwijt was. maar het is een leuk verhaal over een heerlijke reis. De foto's erbij geven een leuk beeld van de omgeving. kortom: ga ermee door! Ik zal de volgende reis eerder in loggen, zodat ik het van het begin kan volgen. groetjes Antoinette