Waar in 't bronsgroen eikenhout....

25 juni 2017 - Landgraaf, Nederland

Waar in ’t bronsgroen eikenhout, ’t nachtegaaltje zingt.
  Over 't malse korenveld, ’t lied des leeuweriks klinkt.
  Waar de hoorn des herders schalt, langs der beekjes boord.
  Daar is mijn vaderland, Limburgs dierbaar oord!”

melodie

[Melodie van het Limburgs volkslied]

20170622Limburggraan

Zo kennen we Limburg. Een vakantieland pur sang, met z’n heuvelen, bossen, löss, mergel en Valkenburg.

Ons bezoek aan Limburg was dit keer niet alleen vakantie.

De heuvelen, beekjes en korenvelden zijn er nog, maar we hebben ook nog andere dingen gezien die we niet kenden. Bijvoorbeeld in het gebied van Heerlen, Kerkrade, Hoensbroek, Landgraaf etc., staan zo’n duizend huizen te koop in de prijsklasse van € 50.000 tot € 125.000, waarvan zo’n 450 huizen minder dan een ton kosten! Voor een hypotheek van € 300 per maand zit je al in een eigen huis. Gelijksoortige huizen verhuren, wat huisjesmelkers doen, brengt per woning minimaal € 650 per maand op. Een mooi rendement van het goedkope pandje. Veel van deze huizen hebben de badkamer nog beneden naast de keuken en boven is er geen WC. Ook zijn veel huizen onderkelderd. De goedkoopte van de huizen trekt wel een bepaald publiek aan…… Veel van deze panden hebben bezoek gehad van de politie vanwege stankoverlast of een te grote afname van het energienet, oftewel een wietplantage in de kelder.

IMG-20170622CokSandro-WA0000

Heerlen en Kerkrade hebben enorme supermarkten. De Jumbo van Heerlen is de grootste van Nederland. Benzine tanken over de grens is best aantrekkelijk.         De Brunssummer Heide wordt door woonwijken omzoomd zodat er vele woningen dichtbij het natuurgebied gelegen zijn. Overigens is het op deze heide goed recreëren.

IMG-20170623Selfiemetgraan-WA0000

Parkstad Limburg is een bestuurlijk samenwerkingsverband tussen Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Brunssum, Nuth, Simpelveld, Voerendaal en Onderbanken. Heerlen is uitgeroepen tot de groenste stad van Nederland. De snackbar 'Snack Drive In' te Brunssum heeft voor de derde keer een Keurmerk van Rob de Geus ontvangen en dat was duidelijk zichtbaar aan het grote aantal klanten.

Ook dat is allemaal te vinden in ’t bronsgroen eikenhout.

1. Anouk:
    25 juni 2017
    Heerlijk dat jullie er waren! En dat jullie het prachtige weer mee hebben genomen!
  2. Joke de Wolff:
    26 juni 2017
    Nederland. Dus even pas op de plaats? Fijne zomer gewenst vanuit Zuid Frankrijk. Groeten van Sam en Joke.