Met de Etrusken in bad

12 oktober 2017 - Bagno Vignoni, Italië

Bij Bagno Vignoni in het Toscaanse land komt warm water uit de grond. Aan het water uit de bron wordt een helende werking toegeschreven. Om de bron heen werd in de middeleeuwen een dorpje gebouwd. De bron vormt het middelpunt van dit dorp. Deze bron werd al voor onze jaartelling door de Etrusken gebruikt. Daar de bron uit een berg ontspringt loopt het water uiteindelijk vanuit het bassin door het dorp naar beneden het natuurgebied in. Wie zin heeft om via een stevig en rotsig wandelpad naar beneden te klauteren vindt op een plateau een vijver met het geneeskrachtige minerale water. Natuurlijk konden wij deze uitdaging niet aan ons voorbij laten gaan. Wie weet zouden onze pukkels, ouderdomsvlekken, rimpels en ander ongeregeld spul verdwijnen door ons in deze vijver begeven. Sissend en bruisend lieten we ons in het kalkkleurige en warme water zakken. Na regelmatige controle van ons lijf was het duidelijk dat het enige dat we kwijt konden raken onze zwemkleding was…… Maar toch zo’n ervaring mag je niet missen. Als zelfs de Etrusken in deze vijver gelegen hebben, dan kunnen we toch niet achterblijven!

20171009JosBaden20171009Joszitinthermen

De Etrusken hebben de Fransen geleerd wijn te maken en zelf konden ze er ook wat van. Nu kennen we de beroemde Toscaanse wijnen Montepulciano en Brunello. Het plaatsje Montalcino is het centrum van de Brunello. Overal in het plaatsje kun je mooi verpakte Brunello-wijnflessen kopen. Voor slechts € 40 heb je al twee flessen lekkere wijn. Echter als je even gezellig met z’n tweeën aan een glaasje wijn zit met een stukje Pecorino daarbij, dan blijkt al snel dat de fles ineens leeg is…….

20161006Brunello20171009ToscaansLandschap120171009Landschap

Ook de beroemde Pecorino kaas (schapenkaas) vindt z’n oorsprong bij de Etrusken. Die Etrusken waren best een vrolijk volk en zelfs hun vrouwen mochten wijndrinken!

Wat zou het leuk geweest zijn om met de Etrusken in bad te gaan, nippend aan een glaasje Brunello en genietend van een stukje Pecorino.

20171009Pecorino20171009Panoramafoto

1. Peter:
    Prachtig land!
  2. Janneke:
    12 oktober 2017
    Ik wil er ook wel heen en een
  3. Esther:
    Heerlijk, zo'n bad 😊☀️
  4. Bert:
    18 oktober 2017
    Ziet er inderdaad prachtig uit. Beetje baden, lijkt me ook wel wat voor de MC Bor.