Woerden

16 oktober 2022 - Woerden, Nederland

Woerden is de verleden tijd van woeren en moet daarom naar een interessant verleden verwijzen. Ook de platte grond (stadskaart) beloofde een mooie bezoek aan deze oude stad. Overal hangen posters die aangeven dat Woerden al 650 jaar oud is. We verheugden ons daardoor  op een uiterst bijzonder bezoek.

Plattegrond Woerden

Wij bivakkeerden op de stadscamping "Batenstein" en konden bijna niet wachten om ons in de stadsgeschiedenis te wentelen. Bij aankomst op de camping bleek dat we pas na 14:00 uur op de camping konden worden toegelaten. Het stadsbezoek stelden we daardoor maar uit naar de volgende dag want het installeren van de caravan duurt ook wel een tijdje.

De volgende dag startten we onze historische wandeling bij Kasteel Woerden en kregen meteen onze eerste teleurstelling te verwerken. Van het Kasteelachtige was nog maar weinig over.

De voormalige burcht heeft een hotel-restaurantfunctie en slechts enkele elementen in het gebouw toonden de vorige bestemming. Bij het vervolg van de route bezochten we enkele mooie historisch panden maar al met al viel de stad als toeristische historische trekpleister ons vies tegen. Van ons mag de stad gewoon Woeren heten.

Anders is het met de omgeving. Woerden ligt midden in een driehoek van de Nieuwkoopse Plassen, de Reeuwijkse Plassen en kasteel de Haar in Haarzuylen. Een fantastische  fietsomgeving met schitterende bossen, talrijke sloten en plassen met vele prachtige doorkijkjes en vergezichten.

Cok neemt foto                       Nieuwkoopse plassen

Ophaalbrug                                              Doorkijkje

Op onze laatste dag bezochten we het kasteel “de Haar”.

Merkwaardig genoeg hadden we nog nooit een bezoek gebracht aan dit prachtige kasteel. Kasteel de Haar is gebouwd op een oude burcht en eigenaar Baron van Zuylen heeft vele miljoenen uitgegeven om het gebouw door architect Cuypers tot een schitterend neogotisch paleis om te toveren.

Het kasteel was een mooie afsluiting van onze trip.

Met de herfstvakantie in aantocht en de vooruitzichten op een natte week besloten we na dit bezoek richting Driehuis te trekken om aldaar te overwinteren

Kasteel de Haar                           Kasteel 2                           Tralie hekwerk                                                        Uitzicht