De Øresundbron

29 september 2021 - Malmö, Zweden

Op de brug die Malmö met Kopenhagen verbindt, werd een vermoorde vrouw gevonden. Ze lag precies op de grens tussen beide landen en dus werden de politiekorpsen van Denemarken en Zweden samen ingezet om deze moord op te lossen. In vier spannende seizoenen (Netflix) stond deze brug (de  Øresundbron) centraal voor veel misdaad en omdat wij toch in Malmö waren hebben wij natuurlijk deze brug uitvoerig bekeken. Het is een lange indrukwekkende brug van bijna 8 km lang, waar grote schepen, op sommige plekken, gemakkelijk onderdoor kunnen varen. Helaas mag je niet over de brug fietsen of wandelen, anders hadden we dat zeker gedaan. Met de auto heen en weer is een duur grapje. Een enkeltje kost je zo’n € 64,-. Dus voor ons iets te gek om “de plaats delict” op het midden van de brug te gaan bestuderen. En trouwens, het lichaam zal inmiddels al wel weggehaald zijn.

Brug5     De brug1a     Brug4

Het bezoek aan Malmö vormde de afsluiting van ons bezoek aan Zweden. Het is een ultra moderne stad waar momenteel enorm veel nieuwbouw wordt gepleegd. Malmö bestaat voor een derde deel uit moslims en dat is op straat duidelijk te zien. Toevallig kwamen we midden in een Sjiietendemonstratie terecht die actie voerden voor een betere wereld in de naam van Hoessein, een kleinzoon van Mohamed..

Moslimdemonstratie2          Moslimdemonstratie1

Als afsluiting van onze reis bezochten we nog een mega grote supermarkt om daar wat kaas en een blik sürströmming te scoren. Sürströmming is een speciaal bewerkte haring. Als je het blik openmaakt schijnt je hele huis wekenlang  vergeven te zijn van een gruwelijke stank, echter in Zweden heet het een lekkernij te zijn dus wie weet…. we gaan het meemaken.

Tijdens onze rondreis zijn ons verschillende dingetjes opgevallen die volgens ons typisch Zweeds zijn: * aan de kust kom je heel veel rozenbottel- en bramenstruiken tegen. De bossen staan vol met de prachtigste paddenstoelen, met name de rood-met-witte-stippenpaddenstoel (vliegenzwam) kwamen we veel tegen; * automobilisten houden heel goed rekening met fietsers. Zodra ze zien dat je wilt oversteken stoppen ze al ruim van te voren; * het uitzicht over de landerijen is een pracht. Bijna nergens zie je hekken om stukjes grond af te bakenen wat een heel weids beeld geeft; * Zweden is echt een appelland en overal zie je boomgaarden. In het wild kom je ook regelmatig appelbomen tegen maar dat zijn dan vaak wel kleinere appels; * blijkbaar heel erg trendy is het om twee schermerlampjes voor je raam te zetten; * en wat een enorm uitgebreid assortiment in de supermarkten, echt een beetje too much

Veel snoep a     Turning Tower a     Malmö vanuit kasteel

Wel moet gezegd worden dat al onze bevindingen Zuid-Zweden betreffen. Wij bezochten de provincies Skåne, Blekinge en Halland. En zo komt deze Zwedenreis ten einde. Om half vijf ’s morgens moesten wij uit de veren om de boot in Trelleborg te halen.De herfst treedt met rasse schreden in. De bomen worden bruin en de wind laat zich regelmatig gelden. En als we ooit de  Øresundbron weer eens op TV zien dan gaan we vast tegen elkaar zeggen: daar zijn we ook geweest. Sverige, hej då

1. Peter en plonie:
    Mooie reis geweest, dus,
    Welkom thuis
  2. Ineke:
    29 september 2021
    Welkom in herfstig Driehuis.

Dank voor de vele leuke reisverhalen.We hebben ervan genoten

Jammer dat het nu voorbij is, maar we zien al uit naar de verhalen voor de volgende ronde!
  3. Joke de Wolff:
    29 september 2021
    Hartelijk bedankt Cok en Jos, wij hebben met plezier jullie reisverhalen gelezen.
  4. Steven:
    29 september 2021
    Die bewerkte haring schijnt echt behoorlijk heftig te zijn... niet in de gemeenschappelijke ruimte openmaken 😅
  5. Janneke:
    29 september 2021
    Heetlijk om weer in Zweden te zijn door jullie verhalen