De Kruik van Lucius

15 mei 2024 - Heerlen, Nederland

Lucius de Pottenbakker woonde en werkte in de tweede of derde eeuw na Christus in Coriovallum (Heerlen).

Van Lucius weten we dat hij tot de lokale bevolking behoorde, althans… hij was geen Romein. Romeinen  hadden in die tijd 3 namen en Lucius had er twee, wat voor de lokale bevolking gebruikelijk was. Voluit was zijn naam Lucius Ferenius oftewel Lucius van Feresne. Feresne is het huidige Belgische Bilzen.

De pottenbakkerij van Lucius is allang helemaal verdwenen. Vele honderden jaren later werd er een klooster gebouwd boven op de plek waar Lucius bakte. Bij archeologische opgravingen is er ooit een aardewerken pot  met Lucius z'n naam er op gevonden.

kruik 2                    Kruik van Lucius

Het klooster heeft de naam Luciushof meegekregen en bestaat nog steeds. Naast het Luciushof staat nog een klooster, namelijk het Savelbergklooster. Deze twee kloosters hebben besloten als twee gezusters samen te werken aan allerlei sociaal-maatschappelijke initiatieven. Zo ook hebben zij een restaurant met dezelfde sociaal-maatschappelijk doelstelling waar wij telkens als we Heerlen aandoen een bezoekje brengen. Het restaurant heet heel toepasselijk  “De Twee Gezusters” en heeft een prachtige binnentuin. Natuurlijk wilden we eerst de beroemde kruik van Lucius bekijken die in de tuin uitgestald staat. In dit restaurant kun je voor een klein bedrag het dagmenu bestellen wat altijd weer verrassend lekker is. De sfeer in dit restaurant is zeer gemoedelijk, tijdens ons verblijf in Heerlen gaan we steevast daar een keertje eten. In het weekend van Anouk haar verjaardag kampeerden we met de hele bubs bij Jos, de vriend van Anouk, in zijn tuin en hebben we gezellig met zijn allen bij die Twee Gezusters gegeten.

De Camping                    Slapen in hangmat

Dus was dit een uitstekende gelegenheid om de Twee Gezusters met een bezoek te vereren. De kruik van Lucius blijft ons er altijd aan herinneren op speciale historische grond te staan.

Eten restaurant 2          Eten in restaurant          De Twee Gezusters

1. Anouk:
    🥰🥰🥰🥰
  2. Leen & Marja:
    15 mei 2024
    Jullie hebben weer genoten van en met elkaar.De weergoden en Julius waren jullie goed gezind.
  3. Leen & Marja:
    Oeps, Sorry Lucius moet het zijn 🏺