De Laatste Ronde

23 juli 2022 - Heerlen, Nederland

Het laatste traject van onze voorjaarsreis startte in Diever. Sanne en Ramon hadden op de camping waar wij stonden voor een nachtje een blokhut gehuurd. En natuurlijk bezochten we samen het grootste Hunebed, volgden het plankenpad door de zompige heide en genoten ’s-avonds  van een heerlijk etentje.

Plankenpad           Hunebed

De volgende dag reisden we af richting Almelo.
Nooit eerder bezochten we Almelo! Maar nu we zo dicht in de buurt waren maakten we van de gelegenheid gebruik om dat maar eens te doen.  Het was geen fietsdag omdat de regen ons af en toe flink te pakken wilde nemen dus namen we de auto naar Almelo. In de stad bezochten wij het museum "Ka-toen en Nu", dat geheel door vrijwilligers gerund wordt. In dit museum zijn de drie exportartikelen van Almelo te zien en wel Herman Finkers, ten Cate en Heracles.

Almelo2           Wevershuisje

Historisch-economisch is natuurlijk ten Cate voor Almelo het meest belangrijk. In het museum konden we lezen hoeveel de textiel industrie van invloed geweest is op onze taal. Vele uitdrukkingen en gezegden zijn hier uit voortgekomen.
Zoals bijvoorbeeld

-         de draad kwijt zijn

-         de draad weer oppakken

-         tegen de draad in gaan

-         voor de draad komen

-         ergens garen bij spinnen

-         iemand van katoen geven

-         er geen doekjes omwinden

-         de lakens uitdelen

-         aan een zijden draadje hangen

-         ergens op vlassen

-         er garen bij spinnen

-         van hetzelfde laken een pak

-         schering en inslag

-         op touw zetten....
En zo zijn er nog enkele spreuken of gezegden te vinden. Kortom, in de taal vind je terug hoe belangrijk de textielindustrie voor Nederland geweest is.

Huisindustrie          Weefgetouw

By the way... Herman Finkers staat ook bekend om zijn spreuken. In het museum hangen een flink aantal van zijn tegeltjeswijsheden.     Zoals bijvoorbeeld:

-         als zij de bal hebben kunnen ze hem ook niet afpakken

-         deze verrekijker vergroot wel acht keer, toen ik er voor de negende keer doorkeek deed hij het ook nog gewoon

-         haar vader was pedofiel en haar moeder overleed op 11 jarige leeftijd

-         als je ooit bij me weggaat mag ik dan met je mee?

-         jager, neger.

-         ik heb een slecht geheugen, zolang ik me kan herinneren

-         de cursus 'Omgaan met teleurstellingen' gaat helaas niet door

-         "hoe wil u geknipt worden" vroeg de kapster. Ik zei "topless".

Herman Finkers heeft Almelo voor de rest van Nederland op de kaart gezet.
En dan hebben we nog Heracles......
De trots van voetballend Almelo. Echter het afgelopen seizoen waren de prestaties van voetbalclub Heracles om te huilen. Tegen het eind van de competitie leken ze veilig te staan, tot dat ze vijf wedstrijden op rij verloren en naar de Eerst Divisie degradeerden.

Wij hebben aan Heracles bij ons bezoek geen aandacht geschonken.
Na ons bezoek aan het "Van Ka-toen en Nu" - museum hebben we een paar  historische gebouwen bewonderd waaronder het Wevershuisje. Hier is een permanente expositie “van vlas tot linnen”. Ooit waren er in Almelo veel huisweverijen   totdat de stoommachine kwam en werd de productie volledig fabrieksmatig. De meeste van de oude gebouwen in Almelo worden door vrijwilligers in stand gehouden en zijn er veel bovendien gratis te bezoeken. Verder was er in Almelo niet veel te doen, de ene keer stond het stoplicht op rood en later sprong het op groen.

Onze allerlaatste stop was in Limburg en bivakkeerden  we in de tuin van Jos, de vriend van Anouk. Het is een prachtige tuin met prima kampeerfaciliteiten zoals stroom, water, afvoer en een eigen toilet oftewel een "comfortplaats".  We stapten zo van Jos zijn tuin de tuin van Anouk in. Sandro vond alles ook heel gezellig en lag vaak lekker, in de schaduw, op zijn matje onder de luifel.

In de tuin van Jos2          In de tuin van Jos

Met Anouk, Jos en Sandro hebben we ook verschillende mooie uitstapjes gemaakt, waaronder het bijwonen van  een heuse processie in Oud-Valkenburg op het landgoed van kasteel Schaloen. De ceremonie begon met een  mis en daarna trok de processie door het dorp  naar het bos waar de Drie Beeldjes en de St. Janskapel staan. Dit allemaal begeleidt door de fanfare, de Schutterij, een mannenkoor en heel veel belangstellenden. Al met al een bijzondere ervaring.

Processie2          ProcessieLimburg          Processie1          Anouk Processie

Met dit mooie verblijf sloten wij onze voorjaarstrip af.
Eind augustus pakken we de draad weer op en zetten een nieuwe reis op touw.

Jos bij Radioschotel          Bijzondere kerk

1. Anouk:
    23 juli 2022
    Ooooooh wat was het heeeeeerlijk met jullie❤️❤️❤️❤️
  2. Ruud Bos:
    weer goed bezig geweest
  3. Joke de Wolff:
    23 juli 2022
    Leuke anekdotes,leuke foto's en leuke plannen.
    Top.
  4. Peter:
    23 juli 2022
    Het waren weer leuke verhalen en zo te lezen een leuke vakantie.
  5. Cornelis M Bos:
    😜👍
  6. Janneke:
    24 juli 2022
    Het was weer heerlijk om mee te zijn door jullie verhalen
  7. Cornelis M Bos:
    👍😊
  8. Antoinette Bos:
    26 juli 2022
    Wij hebben genoten van al het garen dat je aan je klos had hangen en kijken rijkhalsend uit naar de nieuwe klos!
  9. Cornelis M Bos:
    26 juli 2022
    Het wordt hetzelfde garen maar dan op een ander klosje 😀