De Heilige Vallei

2 oktober 2023 - Heilige vallei van de Inca's, Peru

De Inca's zijn als volk het meest bekend in Peru omdat zij het laatste Indianenvolk waren. Zij hebben geprofiteerd van de kundigheden van alle voorgaande volkeren.

Deze volkeren zijn vaak niet meer te duiden en worden daarom pre-Incavolk genoemd. Zo ook in de heilige vallei waar wij gestapelde terrassen, tempels en andere bouwsels bezochten. Op de terrassen werden verschillende gewassen geteeld. In beginsel waren deze terassen door een pre-Incavolk opgezet en later overgenomen door de Inca's. Het hoogste gebouw in de vallei was de uitkijkpost om vanuit hier een mogelijke vijand op tijd te signaleren.

20230929_10565020230929_102749

20230929_15374820230929_105402

Boven aan de terrassen staat tussen de "gebouwen" een door de Inca's gebouwde kalender met zes grote blokken die de maanden van het jaar weergeven doordat het zonlicht daar op een bepaalde manier op schijnt.

20230929_155449

Onderweg naar de vallei zagen we tegen de bergwand een van de bijzonderste hotels ter wereld in de vorm van 4 hangende capsules. Je kunt hier ook twee manieren komen,  ofwel kletterend  en anders via een zipline. Een overnachting kost € 300.

IMG-20230929-WA0004

De Peruaan vindt het vlees van een cavia het allerlekkerste vlees. Tijdens een van onze dagtochten nodigde onze reisleider een verkoopster van gegrilde cavia's uit om ons in de bus een gegrild exemplaar te tonen. De Peruaan zegt over de cavia niet 'how cute' maar 'yummie yummie'. Cavia's staan in Peru gewoon op het menu net als alpaca's en lama's. Wij hebben ons er maar niet aan gewaagd.

IMG-20230929-WA0006