Hanzesteden

23 mei 2019 - Sagard, Duitsland

Onze reis voert ons langs de diverse Noord-Duitse Hanzesteden en mogelijk bezoeken we ook één of meerdere Poolse Hanzesteden. De eerste Hanzestad die we aandeden was Bremen. Bremen is bij iedereen wel bekend door het sprookje van de gebroeders Grimm en wel van de  “Bremer Stadsmuzikanten”. Deze Stadsmuzikanten werden gevormd door een ezel, een  hond, een kat en een haan. Zij waren te oud voor hun baasjes geworden  en werden daarom afgedankt. Zij besloten samen om naar Bremen te gaan.                             Wij moesten dus ook naar Bremen.

Bremen is een erg mooie stad met veel historische gebouwen. Wij hebben in de “Altstadt” een toeristisch pad gevolgd. Dit pad wordt gemarkeerd met spijkers in het plaveisel en gaat langs alle historische bezienswaardigheden.

Na Bremen bezochten we Lübeck waar het Hanzemuseum is te vinden.Dit museum bestaat pas vier jaar  en verschaft heel veel informatie over het doen en laten van de Hanzekooplieden. (Een Duitse wetenschapper stelde dat de “Hanze kooplieden” een stel individuele egoïsten waren die samen een verbond sloten met het oogmerk grote winsten te behalen.”)

Hierbij een aantal  wetenswaardigheden:

·        In de beginjaren bestond de handel voornamelijk uit ruilhandel. In Nowgorod werden er bijvoorbeeld pelzen en wax geruild voor diverse andere producten

·        De Hanze kooplieden werden zo rijk dat zij het zich konden permitteren om bakstenen te laten vervaardigen voor de bouw van hun prestigieuze woningen

·        Visby op het eiland Gotland (Zweden) was een belangrijke handelsplaats omdat deze stad de spil was tussen Nowgorod (Rusland), Scandinavië en de handelssteden van het               Heilige Roomse Rijk

·        Niet-Hanze kooplieden konden in de Hanzesteden alleen handelen met behulp van een makelaar

·        Alle handelswaar werd symbolisch weergegeven zodat een ieder wist wat er met de te verhandelen producten bedoeld werd,  zo had koper het symbool ♀ en ijzer ♂.

Lübeck is een soort Hanzehoofdstad en in Lübeck werden belangrijke Hanzevergaderingen gehouden. Bij onze dwaaltocht door de stad kwamen we een erg vriendelijke inwoner tegen die ons als gids naar vele boeiende plekken bracht waar we zelf anders nooit gekomen zouden zijn.

IMG_20190519_131050IMG_20190519_13443920190519_132627 (2)IMG_20190519_131248

Buiten stadsbezoek fietsen we regelmatig door de mooiste natuurgebieden en komen we langs allerlei interessante plekken. Het is hier in het noorden van Duitsland prima fietsen. Bijna overal zijn aparte fietspaden aangelegd.  Per twee á drie dagen trekken we met auto en caravan naar een volgende bestemming.

Wat berichtgeving betreft hebben we regelmatig te zwak internet waardoor het moeilijk is om verhalen en foto’s te uploaden. Daarom kan de berichtgeving heel wisselend zijn

Op 17 mei zijn we in de plaats Pruchten neergestreken om op enig moment de Hanzestad Stralsund te bezoeken. De eerst dag in Pruchten zijn we naar Bodstedt gefietst en hebben daar de boot naar Arendshoop genomen. Op de boot naar Arendshoop hebben we een alleraardigst oud mannetje ontmoet die ons heel veel leuke en bijzondere informatie over het Vorpommersche Boddenlandschaft wist te verschaffen. Vanaf Arenshoop hebben we een prachtige fietstocht over het schiereiland gemaakt.

IMG_20190514_11584320190519_120521IMG_20190519_143940IMG_20190518_165722

Eén van de adviezen die hij ons gaf was om met de trein naar Stralsund te gaan, de stad te bekijken, om vervolgens het Oostzeefietspad terug naar Pruchten te nemen. Dat leek ons een leuke tip, dus fietsten we de volgende dag naar Barth en pakten daar de trein. Hoe je de fietsen in de klemmen in de trein moet zetten is voor ons een raadsel. Er kwam ook niet eventjes iemand langs om ons wegwijs te maken op dat gebied.

In Stralsund hebben we o.a. de Marienkirche bezocht en hebben we de toren beklommen (104 meter hoog). Dat was absoluut de inspanning waard. Prachtig uitzicht over zee, de Hanzestad en het omliggend gebied. Precies dit weekend werden er zeilwedstrijden gehouden dus aan zeilboten geen gebrek. En wat hadden we prachtig weer!! Weeronline had ons veel regen beloofd maar dat pakte heel anders uit. Maximaal genieten dus. Wat een ontstellend prachtige route! Veel vogels die daar hun leefgebied hebben in een  overweldigende natuur.

20190522_111226DSC00005 (2)

1. Ruud Bos:
    23 mei 2019
    wederom mooie fotoos en interessant verhaal
  2. Janneke:
    23 mei 2019
    Achter je fiets staan stuur pakken en omhoog trekken zie filmpje you tube
  3. Steven:
    23 mei 2019
    Leuke en interessante trip zo ver!
  4. Ineke:
    24 mei 2019
    foto van cok in het bos is een mooie voor een schilderij van Hockney