Swantevit

3 juni 2019 - Międzyzdroje, Polen

In het noorden van Rügen ligt Kaap Arkona. Deze kaap steekt hoog boven de zee uit en bestaat uit kalk en vuursteen. Vanuit het strand en de zee vormt deze kaap een langgerekte krijtrots. Vroeger werd Rügen bevolkt door de Ranen; een West-Slavisch volk. Voor deze Ranen was Kaap Arkona het centrum van de verering van de god van de aarde, Swantevit (Svantovit) geheten. Swantevit had vier gezichten, voor elke windstreek een. Op de kaap hadden de Ranen een burcht gebouwd met daarin een aan Swantevit gewijde tempel.

20190522_14411820190522_120819IMG_20190522_121424

Naar Kaap Arkona loopt een ruig fietspad door een schitterend beukenbos en langs de steile kust. Onderweg naar de kaap kwamen we borden tegen die aangaven dat er zeerobben op het strand  zouden kunnen liggen. Vol verwachting daalden we via een smal paadje af naar het strand, maar helaas lagen er geen robben. Op de kaap aangekomen kwamen we hier en daar het woord Swantevit tegen.  We vroegen enkele Duitsers waar dat woord voor stond helaas wist niemand wat het betekende….. Uiteindelijk kwamen we het informatiebord tegen dat over de achtergrond van Swantevit en de Ranen vertelde (zie eerste alinea).

Vlak naast kaap Arkona ligt het vissersdorp Vitt. Het heeft veel weg van een Hobbitdorp met zijn rieten huisjes. Op het naastgelegen strandje lagen een zestal visserssloepen en een visrokerij. Het strandje is met allerlei authentieke gebruiksmaterialen en bijzondere stenen die op het strand zijn gevonden, opgeleukt. Je ziet daar veel mensen op de stranden zoeken naar bijzonder uitgeslepen stenen,  stenen met een gat, stenen met een fossiele afdruk maar ook naar barnsteen. Rond het jaar 1200 was het gehucht Vitt een belangrijk haventje voor de Hanzekooplieden. Hier werden in die tijd naast vis ook  vele andere goederen verhandeld. Als je het gehucht ziet is het bijna niet voor te stellen dat deze plek zoveel voor de regio heeft betekend.

20190522_140906IMG_20190522_141113IMG_20190522_134456IMG_20190522_135042

Op Rügen zijn we een dag of vijf geweest en daarna hebben we het naast gelegen (schier) eiland Usedom bezocht. Usedom ligt tegen Polen aan. Het was bijzonder om met Swantevit kennis te mogen maken.

20190522_142510IMG_20190522_11145720190522_111226

1. Ruud Bos:
    3 juni 2019
    Geinig,zijn we ook geweest
  2. Leen en Marja:
    4 juni 2019
    Het ziet er sprookjesachtig uit op de foto's en ook een beetje mysterieus.
    Zo'n dorpje als Vitt, prachtig toch? We genieten van jullie reisverslagen.
    Dobra podróz.
  3. Janneke: