Sötsaker

8 september 2021 - Älmhult, Zweden

In Zweden wordt er gemiddeld per persoon 17 kilo per jaar gesnoept. En dat is een heus wereldrecord! De gemiddelde Europeaan eet 7 kilo snoep per jaar en dat is ook al aardig wat. Maar Zweden heeft een speciale reden. In Zweden is iedere zaterdag namelijk snoepdag. De kinderen mogen dan zelf naar hun favoriete winkel om zelf snoep te scheppen en dat is natuurlijk helemaal geweldig. De meest populaire snoepjes in Zweden zijn de verschillende soorten drop. De bekendste drop uit Zweden is de Bubs Raspberry / Liquorice Skulls. Het is ook een van de best verkochte snoepjes van Zweden ooit.

Natuurlijk moesten wij dit ook proeven en dus hebben we een snoepbeker gevuld en hebben van alle, ons onbekende snoepjes,  er twee uitgeschept om samen te proeven. We kochten ze in een snoepspeciaalzaak waar een heel ruim assortiment aan verschillende soorten snoepjes in glazen bakken uitgestald stonden. Zo’n snoepbeker van ongeveer een halve liter kostte ongeveer 7 euro en iedere dag  namen we een paar snoepjes om te testen en echt, de smaken van de meeste snoepjes waren zoveel intenser dan de snoepjes die je in Nederland vroeger kocht. Maar misschien zijn ze in Nederland tegenwoordig ook veel smaakvoller want wanneer wij de laatste snoepjes hebben gekocht is al wel een tijdje geleden.

Snoep LIDL          Sötsaker          Heel veel snoep          Lolly's

IKEA-museum

De oprichter van IKEA, Ingvar Kamprad, begon al op zijn vijfde jaar met spulletjes te verkopen. Hij reed in zijn buurt op een fietsje rond om luciferdoosjes en pennetjes te verkopen. Op 17-jarige leeftijd startte hij serieus met een bedrijfje en verkocht hij voornamelijk balpennen.  Uiteindelijk koos hij er voor om meubelen te ontwerpen en te verkopen voor een aangename prijs.

Hij vestigde zijn eerste winkel in het plaatsje Älmhult, waar wij op een camping stonden. In dit plaatsje staat dan ook terecht het IKEA-museum. Het museum staat bol van de weetjes over IKEA van 1947 tot aan de dag van vandaag. Zoals iedereen weet heeft elk IKEA-meubel een naam. Dit werd vrijwel vanaf het begin gedaan omdat Ingvar Kamprad geen getallen en artikelnummers kon onthouden. De meest bekende naam van een meubel is de BILLY (boekenkast). Elke 5 seconden wordt er in de wereld wel een Billy verkocht.

In 1956 opende Kamprad in Älmhult het eerste restaurant en natuurlijk hebben wij daar geluncht. Wereldwijd zijn er momenteel 456 vestigingen van Ikea, met allemaal dezelfde indeling. De eerste Ikea in Nederland werd gevestigd in Sliedrecht (1978).

Dikke rijen bij IKEA          IKEA keuken         Kyckling Bullar         IMG_20210908_152602

Spiegelend meer          Stroomversnelling          Postbussen

Ales Stenar          Landproduct Het Kaneelbroodje          Hardrijder betrapt          Veel rokerijen

1. Steven:
    8 september 2021
    Leuk! Is ook het menu bij Ikea in Zweden hetzelfdecals hier?
  2. Joost:
    8 september 2021
    Hoe kan een gebogen Jos in de IKEA winkel zo'n slanke rechtopstaande schaduw veroorzaken?