Dobar Dan

9 juni 2017 - Funtana, Kroatië

Onze buurman zat ’s morgens lekker koffie te drinken toen de baas van de camping langs kwam. Dat was even gezellig want de baas kwam vertellen dat onze buurman vóór 12 uur vertrokken moest zijn omdat een andere kampeerder die plek gereserveerd had……

Oei.

Daar wij nog enkele mooie uitstapjes voor de boeg dachten te hebben, zijn we maar eerst even gaan vragen wanneer wij aan de beurt zouden zijn voor een leuke mededeling bij de ochtendkoffie. En verdraaid nog aan toe, wij stonden voor zondagmorgen in de planning.

De plaats van de buurman kwam dus vrij en ’s middag kwamen er twee Nederlanders met een spiksplinternieuw spulletje aanzetten. Het pakpapier zat bijna nog om de caravan.

Vrouwlief mocht met de afstandsbediening van de ‘mover’ spelen en manlief zou opletten. Wij hadden onze stoelen naast elkaar gezet, want bij stiekem kijken mis je de helft! Nou dat was lachen! We zijn twee keer van onze stoel gerold.

De vrouw begon al met behulp van de mover de caravan met kracht voort te duwen, echter de auto zat er nog aan vast. Na deze toch maar losgemaakt te hebben, maaide vrouwtje lief met de dissel van de caravan eerst twee struikjes van de plaats-afscheiding, waarna ze de punt van de dissel met kracht in de deur van de auto boorde. Ach zo’n eerste deukje in je nieuwe auto kun je er ook beter meteen in maken. Echter narigheid komt altijd in drieën zegt men, want ’s avonds blies Cora (een zusje van Bora de bergwind) de luifel van de caravan, de camping over. Het nieuwe van alles was er toen echt wel vanaf, de lol waarschijnlijk ook.

Zondag pakken wij dus onze biezen en gaan eens kijken wat Oostenrijk te bieden heeft. Eerst ben ik even bij de kapper langs gegaan en voor 6 euro werd ik geknipt en geschoren…..

20170607Kapper20170608Gladdeknikker

Wat Kroatië verder betreft, zijn wij super positief. Wat een potentie heeft dat land en wat doen ‘ze’ hun best om het mooi, verzorgd en schoon te houden. Het sanitair van een camping wordt niet schoongemaakt; het wordt schoongehouden! De hele dag zijn er schoonmakers bezig om het er fantastisch uit te laten zien. Van andere toeristen (en van de reviews op internet) hebben wij begrepen dat dit voor heel Kroatië geldt. Deze week is het voor Duitsland Pinkstervakantie en men komt graag massaal naar Kroatië. De gehele kuststreek van honderden kilometers hebben ze tot hun beschikking.

Ook het binnenland heeft veel charme. Denk bijvoorbeeld aan de meren bij Plitvitsko. Kortom Kroatië is een echte aanrader.

20170525Berglandschap20170602boot

Wat ons een heel klein beetje teleurstelde was de visverkoop van vissertjes op het strand. Hiervoor hadden we speciaal onze “rookoven” meegebracht om die optimaal te kunnen gebruiken. Waar we ook keken of welk kustplaatsje we ook aandeden, geen visser en geen vis. Honderden kilometers kust en zo weinig vis, hoe kan dat? Nu, na zoveel weken hebben we eindelijk, heerlijke verse zeebaars kunnen roken en eten. Waar vind je zulke lekkere zeebaars?

20170608Rookoven

Nou dat was bij de Lidl in Porec en niet op het strand. Desondanks een hoog cijfer voor dit land. Nu op naar Oostenrijk; Dobar Dan!

20170527CokCroatie20170609Josstrand

1. Anouk:
    10 juni 2017
    Zo vis je dus wel eens achter het net.... lekker hoor jullie vakantie verhaaltje tijdens mijn nachtdienst...
  2. Leen en Marja:
    10 juni 2017
    De camping baas had zijn administratie goed op orde,pfff.Slim om even navraag te doen.
    We zijn reuze benieuwd wat Oostenrijk jullie gaat brengen.
  3. Peter:
    Leuke verhalen