De Albatros

6 juni 2017 - Rijeka, Kroatië

We werden scherp door kapitein Bonkepoot in de gaten gehouden en in het want stond een piraat met zijn zwaard klaar om toe te slaan, echter ze hadden een andere prooi op het oog en hadden het gelukkig niet op ons voorzien.

20170605Bonkepoot20170528PiraatKijker20170527PiraatZwaard

De Albatros (ons schip) stoomde de haven van Rijeka uit om een week lang de geheimen van de eilanden in het noorden van de Adriatic (Adriatische zee) te ontsluieren. Er waren drie bemanningsleden plus een schipper aan boord. Het schip was eigendom van de schipper.

’s Morgens was het uitvaren en ontbijten en tegen een uur of elf, zwemmen en/of snorkelen.

20170528Snorkel

Om 12.30 uur warm eten om vervolgens tegen een uur of drie weer het water in te duiken. Om ongeveer vier uur in de namiddag legden we steeds aan. Elke dag kwamen we op een ander eiland. We waren met 18 personen; 16 Duitsers en 2 Nederlanders…..

Dit deel van Kroatië, de eilanden, Krk en Istrië, heeft een veel bewogen geschiedenis. Eerst waren daar de Romeinen, daarna viel Kroatië onder het Byzantijnse Rijk, toen kwamen de Venetiërs de boel in beslag nemen en de Osmanen deden er daarna nog een schepje bovenop. Dan waren er nog twee wereldoorlogen en de Joegoslavische strijd om onafhankelijkheid. Wat wil je nog meer! Maar nu is het gebied een Walhalla voor de toerist. Alles netjes, schoon en mooi.

Diverse stadjes kennen een Romeinse stratenopbouw: Een hoofdstraat in een kruis van west naar oost en van noord naar zuid. Cres (op het eiland Cres) is daar een uitzondering op. De straten van Cres zijn zonder idee of plan opgezet en lopen Kris-Kras door elkaar. Mogelijk is Cres een samenvoeging van Kris-Kras…. We kwamen in de plaatsen Cres, Mali Losinje, Sali, Zadar, Rab, Krk en Rijeka. Zadar is een grotere plaats op het vaste land, alwaar we een zonsondergang mochten genieten.

Het verste punt van de Cruise waren de Kornati Eilanden (Nationaal Park), een schitterend natuurgebied.

Echter een beschrijving doet geen recht aan de pracht van alles wat er te zien is, daarom hierbij enkele foto’s en dan nog is het moeilijk een goede impressie te geven.

20170529Strakkezee20170531Rab20170530Kornati20170530ZeeBergen20170528CokRoer20170530OndergaanZon

1. Janneke:
    6 juni 2017
    Weer heerlijk om te lezen
  2. Ineke:
    7 juni 2017
    dank voor die fantastische verhalen en mooie foto.,we genieten zo een beetje mee.
    vrolijke groet Ineke
  3. Joke de Wolff:
    9 juni 2017
    Wij lezen met plezier jullie verhalen. Jullie zijn ondernemend. Groetjes vanuit de Cote d'Azur. Sam en Joke.