Maria van den Brink

5 mei 2019 - Putten, Nederland

Na een winterstop van  een half jaar hebben we de caravan weer uit de winterstalling gehaald. Na een Bovag inspectie van de caravan en een grote beurt van de auto konden we  met een gerust hart op pad gaan.

Onze eerste stop werd Putten en wel op het campingterrein van de Museumboerderijcamping van Maria van den Brink.

Maria van den Brink heeft in deze boerderij tot aan haar overlijden in 2003 gewoond. Zij was toen 95 jaar. Al eerder waren Maria’s broer en twee zussen op respectabele leeftijden overleden (allen ongehuwd en kinderloos). Het was Maria’s grote wens  dat de hoeve behouden zou blijven.

Op de boerderij was geen plaats voor luxe. Er waren geen TV of andere moderne faciliteiten. Wel schaften zij  op een bepaald moment een  bakelieten telefoon aan maar  die was ook wel min of meer noodzakelijk voor als de dierenarts snel moest komen.

De boerderij was geheel zelf-voorziend. De ruime akker stond vol met verschillende soorten groenten die na de oogst geweckt werden voor de winterdagen. De kippen legden zo veel eieren dat zij nog aardige inkomsten beurden voor de aanschaf van kunstmest en eventueel extra voer voor de varkens, koeien en kippen. De koeien gaven genoeg melk om te verkopen en van een deel van de melk werd boter gemaakt. De zussen sliepen nog half rechtop in een bedstee en ze kookten op een houtfornuis annex kachel. Broer Gerrit sliep op een geïmproviseerde verdieping boven de varkens in de stal. Gerrit had het ‘s-nachts bij de dieren warmer dan Maria in de bedstee.

IMG_20190504_124111IMG_20190504_145801IMG_20190504_124146IMG_20190504_124418IMG_20190504_123059

In het naast gelegen “bakhuis” werd alles voor de voedselvoorziening bereid: In een enorm grote pan werd de groente gekookt c.q. geweckt. Diezelfde grote pan werd trouwens ook gebruikt om de was in te koken. In de oven werd brood gebakken en in hetzelfde bakhuis werd het varken geslacht en opgehangen.

Het huisje besloeg een oppervlakte van ca. 30 m2. De bedsteden bevonden zich in de “huiskamer” waar ook het fornuis/kachel stond. Het toilet was nog een houten poepdoos met een deksel erop die in de stal stond.  Iets weggooien dezen ze niet, zo werd er bijvoorbeeld een gebruikte plastic zak gebruikt om een versleten bijbel te kaften! Het is bijna niet voor te stellen dat Maria tot het jaar 2003 nog zo primitief woonde!

Op de website van het museum staan vele foto’s die een mooi beeld geven.  https://www.mariahoeveputten.nl/museum

Een stichting beheert de boerderij en om inkomsten te genereren i.v.m. het behoud van de boerderij worden er veel activiteiten georganiseerd en is het weiland opengesteld voor kampeerders.

Wij hebben hier met veel plezier twee dagen gestaan en met belangstelling rondgekeken.

1. Joke de Wolff:
    7 mei 2019
    Leuk dat jullie weer op pad zijn en ons laten meegenieten van jullie belevenissen. Groeten en veel plezier.
  2. Peter Bis:
    8 mei 2019
    Veel plezier met de nieuwe reis. Waar gaat de reis naar tie?
  3. Joost:
    8 mei 2019
    verhaal om van te smullen
  4. Leen en Marja:
    Ha Jos en Cok,

Wat een bijzondere camping, we schrijven deze in de boeken bij. Het lijkt ons ook zeker de moeite waard om eens met eigen ogen te aanschouwen.
    Werlte is vast leuk shoppen zo te lezen op Internet. Altijd leuk en lekker warm.
    Hou nog even vol want het mooie weer komt eraan.
    Groetjes, Leen en Marja
  5. Steven:
    8 mei 2019
    Hey! Even nieuwsgierig, was het ook nog gelukt met de radio/navigatie?
    Goede voortzetting van de reis!