Noard East Fryslân

6 juli 2022 - Anjum, Nederland

Vroeger toen de tennisballen nog wit waren, de vlaflip af en toe op het menu stond, John Lennon beweerde dat the Beatles bekender waren dan Jezus Christus en Zoutkamp nog een visafslag had, kwam ik met het RIVO nog wel eens in Zoutkamp ivm visserij-onderzoek.

Dat waren nog eens andere tijden. Nu fietsten wij ook vanuit Friesland Zoutkamp binnen. De visafslag is al jaren geleden opgedoekt maar er lagen nog wel een aantal garnalenkotters in de havens. Hoe anders zal ik toen (meer dan 50 jaar geleden) gekeken hebben, want ik herkende helemaal niets meer van dit vissersplaatsje.

We stonden met de caravan in Esonstad en waren de enige kampeerders op het veld. Voor de vliegen, muggen, slakken, goudoogdazen en ander ongedierte waren wij een aangename afleiding.

Lege Camping1     Libelle     Goudoogdaas1

Hoewel we de kampeerplek en de directe omgeving met enig pessimisme en  argwaan bekeken was onze fietstocht om het Lauwersmeer en het bezoek aan Zoutkamp heel verrassend.

Natuur 1aNatuur 2a

Op weg naar Zoutkamp     Natuurgebied1     Paarden

Esonstad zou vroeger Ezonstad geheten hebben. Het was een welvarende stad, volgens de overleveringen, die destijds door de Noormannen vernietigd zou zij. Echter de Friese historicus Wiebe Jannes Formsma heeft aangegeven dat dit pure nonsens is die in de 16de eeuw verzonnen zou zijn door de toenmalige bewoners.

Wij hebben ook Dokkum bezocht, wat een echte aanrader is. De Elfstedentocht en Bonifatius zijn duidelijk in het stadsbeeld terug te vinden.

Bonifatius Dokkum1     Houten Noren     IJsfontijn Dokkum

Jammer voor Dokkum dat de Elfstedentocht al lange tijd niet meer gehouden is en ook jammer dat Bonifatius er nooit is geweest.  Maar daar maalt niemand om, er is immers Bonifatiusbier en dat verzacht veel. Al met al was dit ons bezoek aan Noard East Fryslân. We sloten ons verblijf af op de golfbaan.

Een hole in 25 was voor ons een hele prestatie.

Golf1               Putten1

1. Leen & Marja:
    6 juli 2022
    Jullie hebben veel bezoek van insecten maar geen geluidsoverlast van medekampeerders.
  2. Ger Hoenderdos:
    6 juli 2022
    hoi Cok en Jos ik heb o het idee, dat jullie je wel vermaken.
    Hel leuke foto's en van de tekst steek ik ook wat op, geschiedenis was nl niet mijn ding op school. Fijne voortzetting van jullie reis.
  3. Jos & Cok:
    👍😀