El Torro

19 april 2016 - Salamanca, Spanje

Wie kent hem niet, de Spaanse Osbornestier die je over heel Spanje verspreidt kunt tegenkomen. Inmiddels hebben wij er vijf gespot, maar wist je dat er een hele politieke rel rond die zelfde stier is geweest. Geheel Spanje was in rep en roer, omdat de grote metalen stieren van Thomas Osborne moesten verdwijnen. De Spanjaarden protesteerden luid en duidelijk, immers is de stier niet het symbool van Spanje? Daardoor werd de stier, na een Spaans wegenbesluit in 1992 om alle reclameborden langs rijkswegen weg te halen, in bescherming genomen door cultuurorganisaties, kunstenaars, politici en journalisten. In Andalucía vroeg men om inventarisatie als cultureel erfgoed en in Navarra beriep men zich op het gewoonterecht om de borden te behouden. Als gevolg hiervan sprak de Spaanse Hoge Raad zich in 1997 uit voor het handhaven van deze borden op grond van ‘esthetisch of cultureel belang’.

Uiteindelijk mochten de stieren dus blijven, echter de reclame van Thomas werd weggehaald. En zo tref je op de diverse wegen heel groot, overal bovenuit stekend El Torro! 14 meter hoog en 4000 kilo zwaar.

osborne[1]

1. Joke de Wolff:
    24 april 2016
    Hoi Jos en Cok, ik vind het leuk om jullie verslag te lezen en jullie reis zo te volgen. Sam en ik wensen jullie een fijn vervolg. Hartelijke groeten, Sam en Joke