It goes to Goes

24 juni 2023 - Kwadendamme, Nederland

De zogenoemde  "Zak van Zuid-Beveland" is een van de mooiste streken van Zeeland. Kronkelende weggetjes, vele natuurgebieden, schitterende doorkijkjes en leuke kleine dorpjes vormen een fantastisch decor voor de hobbyfietser. Hoewel Jan Raas en Jo de Roo hier als professionals ook geracet hebben.

Natuurgebied     Zwarte Koeien     Onderweg

Zodra je Stadse Fratsen nodig hebt kom je bij Goes uit. Daar zijn alle bekende winkels, de bioscoop, het uitgaanleven en het ziekenhuis. Overigens is het ziekenhuis naar Michel de Ruyter genoemd. Je weet wel, die admiraal bekend van de Tocht naar Chatham. En wat nu duidelijk geworden is dat hij die tocht nooit meegemaakt heeft. Hij lag op dat moment ziek thuis. En wij maar die zogenaamde geschiedenisfeitjes op school leren!

Goes dus.... echt een leuk stadje om de bezoeken. Dat geldt ook voor de plaatselijke bevolking, zodra ze iets nodig hebben wat het dorp overstijgt komen ze in Goes uit. In 1405 kreeg Goes stadsrechten van Willem VI van Holland. Bij de naam Willem van Holland lijkt het of je met een echte Hollander te maken hebt, maar alle Willems die er voor Willem van Oranje  (ben ik van Duitse bloed) waren, hadden het gebied Holland, als het ware geërfd van hun vader, oom of enig ander familielid. Willem VI kwam van Beieren en zijn moeder had Slavische voorouders. Zijn vrouw was Bourgondisch. Hij overleed trouwens aan de gevolgen van een hondenbeet.

Haven van Goes     Maria Magdalenakerk     Korenmarkt     Zeeuws Meisje

Maar dat terzijde.... Terug in de tegenwoordige tijd kan gesteld worden dat Goes en de Zak van Zuid-Beveland wederom echte aanraders zijn om met de fiets te bezoeken.

Nog even iets over de camping "de Zwaakseweel" waar wij bivakkeerden.  Wij scharen deze camping onder de top drie mooiste campings ever. Zeer grote een mooie vrijstaande plaatsen met prachtig uitzicht, water en elektra bij de hand. Digitenne en WiFi in orde. Vogelgeluiden en natuurlijk stilte. Kortom hier komen we zeker nog eens terug.

Plaatsruimte 5   Plaatsruimte 3   Sanitair camping

Plaatsruimte 2   Plaatsruimte 1   Heinkenszand vroeger

1. Ruud Bos:
    25 juni 2023
    Goede tip! Inspirerend
  2. Leen & Marja:
    25 juni 2023
    De camping komt op onze to do list!