Lewaja

4 juni 2023 - Hoogerheide, Nederland

Bij onze verkenning van de Brabants Wal nabij Hoogerheide, fietsten we langs een Joodse begraafplaats. Daar wij nog nooit een Joodse begraafplaats bezocht hadden waren we nieuwsgierig wat er anders zou zijn dan op een algemene begraafplaats.

Toegangspoort

Natuurlijk lieten wij ons ook leiden door hetgeen het internet ons wist te vertellen. O.a. dat  op het orthodoxe deel van de begraafplaats alle overledenen met hun gezicht naar het  westen begraven liggen, richting Jeruzalem, echter de vraag is hoe ze in het graf liggen want voor ons ligt Jeruzalem meer in het oosten. Cremeren is bij Joden verboden, want de Messias  komt hen, aan het eind van het tijdperk, opwekken om naar de hemel te leiden. Bijna alle grafstenen zijn gelijk omdat er geen verschil mag zijn tussen rijk en arm, daarom zijn bloemen en versiering uit den boze.

Begraafplaats 2          Begraafplaats 3          Kerkhof 1

Op de traditionele grafstenen staat het jaar van overlijden, de Joodse kalender wordt hierbij gebruikt. Het eerste jaar van de Joodse kalender is het jaar van het begin van de schepping. De eerste mens is geschapen 3761 jaar vóór de Christelijke jaartelling.

Wie een graf van een dierbare bezoekt legt een steentje op het graf. Dit gebruik komt uit de tijd dat de Joden nog nomaden waren. Als er iemand dood ging werd er een hoop stenen op het lijk gelegd. Men kon de dode dan later nog terugvinden en deze was dan ook meteen beschermd zodat vraatzuchtige dieren geen kans kregen. Tegenwoordig  hebben de steentjes een symbolische betekenis. Op de begraafplaats staan meerdere marmeren zuiltjes waarin steentjes liggen. Die steentjes kan het bezoek pakken om op het graf te leggen.

Joods jaartal          Steentjes voor bezoekers          Menora met steentjes

Bij de meer liberale Joden zie je mooiere grafstenen en meer versiering.

Bijzonder was dat ook James Bond de begraafplaat bezocht heeft.

Goldfinger

Kortom zo'n bezoekje aan een Joodse begraafplaats laat ons weer eens zien dat er nog veel te ontdekken valt. Overigens is Lewaja is de naam van de ceremonie van een Joodse begrafenis

1. Antoinette Bos:
    4 juni 2023
    Een prachtige leer , ook voor de lezer!
  2. Leen en Marja:
    5 juni 2023
    Heel interessant. Ze hebben wel veel ruimte nodig.