De Vlaamse Ardennen

18 juni 2023

Heel diep in het Belgische landschap bivakkeerden wij op een boerderijcamping. Het uitzicht was er fenomenaal en om hier rond te fietsen was super. De boerderij van de camping is nog vol in bedrijf. Koeien graasden in de wei en schapen stonden in de stal. De boerderij heeft een winkel met eigen producten en zelfs een eigen bakkerij. Wij kochten er fruit, groenten en vlees.

Alimentation a la ferme 3     Boerenerf     Entree

Het gehucht waar we stonden heet Wodecq en is net nog Franstalig. Op diverse stukken weg liggen nog de echte kasseien, waarbij je nieren tegen je huig klotsen als je hier over fietst.

Kasseien

Geraardsbergen lag voor ons binnen fietsbereik en natuurlijk moesten we even tegen "de muur" opkijken. Deze muur is een steilte in Geraardsbergen waar het al moeilijk is om tegen op te wandelen. In de ronde van Vlaanderen is deze muur de grote uitdaging van de koers. Wij wilden niet verder dan de kerk gaan die pal aan het begin van de grote klim staat. Overigens deze kerk, de Bartholomeuskerk, is een echt schitterende kerk met unieke altaarstukken, mooi houtsnijwerk en genoeg biechtstoelen om een heel fietspeloton te bedienen. Daar we niet meer wisten welke zonde we gedaan hadden, biechtten we maar op dat we een koekje uit de trommel gepikt hadden. De pastoor beweerde daarop dat we logen want er waren geen koekjes in de kerk en zelfs geen trommel. Buiten gekomen aten we op het middeleeuwse plein voor het oude stadhuis onze meegebrachte broodjes op. De koekjes hadden we als nagerecht.

Bartholomeuskerk                  Biechtstoel                  Sint Barbara

Ook België maakt gebruik van Fietsknooppunten waardoor er heel veel en mooi autovrij gefietst kan worden. Het gebied van de Vlaamse Ardennen is een echte aanrader voor een fietsvakantie.

Vlaamse Ardennen 1     Vlaamse Ardennen 2     Koeien van de camping

Vlaamse Ardennen 3Heuvel afBoerderij ruïneUitzicht camping

1. Leen & Marja:
    18 juni 2023
    Wat een práchtige omgeving!
  2. Joke de Wolff:
    18 juni 2023
    Leuke anekdotes. Wij fietsen momenteel in Groningen en genieten van een dorstlesser in Zuid-Laren. Nog veel plezier. H.G. Sam en Joke.
  3. Ineke:
    21 juni 2023
    Jullie hebben toch elektrische fietsen.
    Dan is de muur een peuleschil