No Cora in South Holland

24 september 2020 - Belton, Verenigd Koninkrijk

En wij altijd maar denken dat Zuid Holland alleen in Nederland ligt…. Nou echt niet! Met als hoofdstad Spalding is dit stukje Engeland geheel onbekend voor ons. Ook voor de toeristische Grote Britten is het een redelijk onbekend gebied. Het is net zo plat als Zuid Holland en eveneens ook grotendeels een agrarisch gebied. Toen wij op onze fietsen een rondtocht maakten kregen wij allebei het gevoel in Zeeuw-Vlaanderen rond te rijden, met name het gebied tussen Nieuw-Namen en Doel, waarbij zelfs het “look-a-like” natuurgebied van Saeftinghe zich openbaarde.

KolenveldKrotenveldPlatte LandGeploegd veld

Dat een reisje Groot-Brittannië niet alleen maar rozengeur en maneschijn is bleek op de camping van Spalding. De camping heet The Lawns. Twee dagen lang (de tijd dat wij er bivakkeerden) werden de vele gazons gemaaid met een wel erg luidruchtige motormaaier. Daarbij werd deze motormaaier regelmatig overstemd door een boer met tractor achter ons, die zijn land aan het bewerken was. De afstand van de caravan tot de akker was ongeveer 5 meter! Ook deze boer was twee dagen bezig. In de weinige momenten dat het stil zou kunnen zijn verstierde de drukke A17 de rust. Het steeds blaffende hondje van de buren was hier niets bij. En ook onze andere buren wilden hun steentje graag bijdragen en hadden ter verhoging van de geluidsvreugde hun gettoblaster mee genomen die buiten op een tafeltje over de camping schalde.

DrinkbakTractor 2Agrarisch LandTractor 1

Kortom, het is niet altijd vakantie-genieten. Ons hoor je echter niet klagen. Het mag ook best wel eens iets minder volmaakt zijn.

Het vlakke land van South Holland nodigde wel uit tot een fietstocht. In het “binnenland” kom je geen kip tegen. Wel op de ‘mainroad’, daar reden de tractoren met aanhangbakken af en aan. Echt agrarisch gebied dus. Het Saeftinghe van South Holland heeft hier de naam Gedney Drove End en is ook een natuurgebied.

Waar de naam South Holland vandaan komt is ons niet bekend. De benzinepompstation-eigenaar wist hier ook niets over zeggen maar hij beweerde wel dat zijn naam een vervorming van een Nederlandse naam is.

KnekelhuisPuddingpoke LaneGedney drove End

Los van al het boerenlawaai, gras-gemaai, verkeersgeluid, hondengeblaf, gettoblaster en de aanwakkerende wind in de populieren, vonden we het desondanks best bijzonder om in South Holland te kamperen.

1. Ruud Bos:
    Top
  2. Gabi:
    24 september 2020
    .... begrijpen ze jullie in Lincolnshire als je Nederlands praat?
  3. Cornelis M Bos:
    24 september 2020
    Leuk cq interessant het tulpenverhaal!
    Dank
  4. Leen en Marja:
    24 september 2020
    Het fijne van een caravan is dat je know time weg bent. Twee dagen herrie is meer dan genoeg.
  5. Joke de Wolff:
    24 september 2020
    Grappig dat jullie er zo relaxed mee omgaan. Met het geluid, bedoel ik.
  6. Ineke:
    24 september 2020
    Hoi Cok, Dit gebied is in de 16-17e eeuw door de hollanders in cultuur gebracht. Logisch dat het zo op Zuid Holland lijkt. Misschien kom je nog een standbeeld van zo'n hollander tegen. Veel plezier.
    Joost