An Orco in Pontarfynach

2 september 2020 - Shrewsbury, Verenigd Koninkrijk

Doordat een oude vrouw even niet oplette was haar koe naar de overkant van de rivier gelopen. De duivel, die toevallig langs kwam, bood aan een brug voor haar over de rivier te bouwen. Als beloning wilde hij dan wel het eerste levende wezen hebben dat over de brug kwam. De oude vrouw ging hiermee akkoord en de brug werd gebouwd. Toen de brug klaar was gooide de vrouw een stuk brood naar de andere kant waarop haar hond naar de overkant rende. De duivel was tevreden met het krijgen van de hond en de vrouw kon haar koe ophalen. En daardoor was Devils Bridge een feit. Dit de naam is die door de Engelse overheerser destijds gegeven werd. De echte (Welsh) naam is echter Pontarfynach oftewel de brug over de rivier de Mynach. De brug is een uniek stuk bouwwerk dat nergens ter wereld zo gemaakt is.

Devil                   Drietraps brug

Vanuit de camping hebben wij een tocht richting de brug gemaakt waarbij ook de Devil's Bridgewatervallen op de route lag. Tijdens deze tocht moesten we regelmatig schapenweide's oversteken. De eerste weide begon meteen al goed. We konden het oversteekpunt niet vinden. Uiteindelijk, na een behoorlijke omweg, vonden we het trapje. Hoe je die kunt missen, ik weet het niet, maar wij kunnen dat. Door een oerbos wandelend kwamen we langs de mooiste verborgen waterval ever. Alleen een verdwaalde toerist komt hier en dat geluk hadden wij dus.
De Devil’s Bridgefalls, echter, zijn zeker ook prachtig. Hier zijn 3 bruggen over elkaar heen gebouwd. Na deze bijzondere constructie bekeken te hebben vervolgden wij onze weg naar de watervallen. Om er te komen dien je een smal pad, de diepte in, te volgen waarbij inbegrepen ook 675 traptreden . Hier en daar echt super steil waardoor we regelmatig op de smalle traptreden en paadjes tegenliggers hadden die terug gingen omdat ze niet verder durfden. Maar het was alleszins een mooie tocht en hebben we weer veel moois gezien.

Jos van trap                          Drietraps brug

Vlakbij Pontarfynac ligt het natuurgebied van “Bwich Nant yr Arian Forest”. Dit gebied staat bekend om de havikachtige roofvogel de Rode Wouw (Red Kite). Vele tientallen Wouwen vliegen rond en loeren naar beneden om een lekker stukje muis of ander klein wild te verschaffen. Normaal gesproken worden de vogels dagelijks om 15.00 uur bijgevoerd wat  heel bijzonder schijnt te zijn om dar mee te maken. Helaas wordt dat nu vanwege de corona ’s avonds gedaan wanneer het nationale park gesloten is. Het  natuurgebied is een schitterende wandellocatie waar we met veel plezier een stevige tocht hebben gemaakt.

Stam met mos                                  Wouwen in de lucht

Wouw          Mooie blik op gebied

1. Joke de Wolff:
    2 september 2020
    Mooie foto's van een uniek gebied. Fijn dat jullie genieten.
  2. Ruud Bos:
    3 september 2020
    Ziet er weer goed uit! Fantastische omgeving.
  3. Ramon:
    3 september 2020
    Mooi verhaal over de oorsprong van de brug! Ik keek alleen uit naar een foto van die mooie waterval! Dia-avondje als jullie terug zijn dan maar:)
    Groetjes!