Racoon in Mow Cop

11 september 2020 - Grasmere, Verenigd Koninkrijk

Als je het ons vraagt denken wij dat Groot Brittannië een infrastructureel probleem heeft of in de nabije toekomst gaat krijgen. Zodra je van de A-wegen (die ook niet breed zijn) af gaat, komen de problemen voor grotere auto’s, campers, caravan en natuurlijk de vrachtauto’s. Maar ja, als je alleen op de A-wegen blijft, gaat heel veel van Groot Brittannië aan je voorbij. Dus toch maar met toegeknepen billen en de ogen half dicht de nauwe straatjes door…  Achteruit rijden met een caravan is voor ons niet weggelegd.

Jos op weg (2)

Desondanks trokken wij de stoute schoenen aan en zo kwamen we via vele smalle weggetjes in het binnenlandse dorpje Mow Cop. De naam van het dorp is afgeleid van een Keltisch woord dat “heuvel” betekent.  In het glooiende landschap ligt een flinke puist (bergachtige heuvel) waarop diverse huizen staan. Het dorpje stelt weinig voor echter als je buiten het dorp op de uitgezette trails loopt komen er diverse verassingen op je pad. De camping ligt boven op de heuvel en we stonden daar vrijwel alleen, met een prachtig panorama voor onze neus.

Eenzaam op camping

Toeristisch gezien staat Mow Cop met omgeving nergens op de kaart, toch bij het nader verkennen komen er wat leuke objecten voorbij. Bijvoorbeeld The Mow Cop Man (opstaande rots) of het Mow Cop Castle dat in de 18de eeuw als zomerhuis gold voor een rijke familie maar waar echter nooit gebruik van gemaakt is.

Jos met Mow Man                           The Mow Cop Man                     Jos Castle

Vlakbij een schitterend tuingebied en niet te vergeten het Moreton huis. Hieronder een impressie van hetgeen er in dit gebied te bewonderen valt.

Moreton House      Sequoia      Natuur met Neil      Orchidee      Bij en bloem

Na een maand rondtoeren in Groot-Brittannië valt ons het een en ander op:

-         De benzine is hier zo’n € 1,20 voor een liter

-         De boodschappen zijn hier goedkoper dan in Nederland, behalve toiletpapier en wijn

-         De honden zijn gemiddeld kleiner en men heeft er vaak 2

-         De wegen zijn beroerd onderhouden; veel kuilen, hobbels en bobbels

-         De landschappen zijn erg mooi met vele wandelpaden

-         Fietsen is een hachelijke onderneming, buiten het 12 tot 20 % stijgen of dalen is het gevaarlijk op de wegen. Er zijn dan ook nergens recreatiefietsen te bekennen

-         Bermen, bossen en woongebieden liggen vol met troep

-         Al het verkeer rijdt aan de verkeerde kant

-         Zo zien we erg veel dikke kinderen met hun dikke ouders

-         Leerlingen dragen nog steeds een schooluniform

-         Op de meest onverwachte plekken kom je hele mooie dingen tegen

-         De Grote Brit blijft voor z’n vakantie meestal dichtbij huis en rijdt in een tandem-asser (2-asser) of een Camper

-         De grotere winkels zijn overvloedig gesorteerd. (Tesco)

Maar oh oh wat is het een mooi land

Zicht op Mow Cop                            Dahlia

1. Janneke:
    11 september 2020
    45 jaar geleden waren de mensen in Wales veel dikker dan andere delen van Groot Brittannie
  2. Anouk:
    11 september 2020
    Er staat een reus op de weg
  3. Steven:
    11 september 2020
    Mooie plaatjes hoor! Jullie zullen blij zijn met jullie elektrische fietsen denk ik zo 🙂
  4. Ruud Bos:
    11 september 2020
    Zij hebben kuilen en wij hebben drempels. Mooie foto's wederom en de caravan staat mooi daar.
  5. Joke de Wolff:
    11 september 2020
    Aansluitend op de vorige reacties zien wij dat het weer meewerkt. Mooie foto's ook.