De Kop van Overijssel

17 juni 2022 - Belt-Schutsloot, Nederland

Het is al weer enige tijd geleden dat we in de Kop van Overijssel waren. En dus werd het weer eens tijd om deze omgeving opnieuw te verkennen. Na Gelderland achter ons gelaten te hebben streken we neer in Belt-Schutsloot. Qua smalle pittoreske fietspaadjes en vele mooie vaarten  verschilt dit dorpje niet veel met Giethoorn. Alleen Giethoorn heeft door de film “Fanfare” van Bert Haanstra grotere bekendheid gekregen. Wij stonden op de camping dicht aan het water met direct uitzicht op de sloepen en jachten. Heel opvallend vonden we dat de meeste booteigenaren een beetje op hun boot aan het rommelen waren en dat er gezellig koffie en wijn gedronken werd,  maar uit varen gaan deed slechts een enkeling. Mogelijk werd dit veroorzaakt door de hoge brandstofprijzen.

Uitzicht op haven          Haven met donderwolk

Tijdens ons verblijf op deze watersportcamping werd er een wedstrijd “Tobbedansen” gehouden. Bijgaand filmpje geeft een kleine impressie.. (het is mogelijk dat het filmpje niet goed doorkomt, dat moet ik hier even uitproberen)

Tobbe in het water          Met bochel en buik

Met de fiets hebben we het natuurgebied “de Weerribben-de Wieden” herontdekt. Wat een schitterend gebied is dit toch! Maar helaas hoort ook de Kop van Overijssel tot de gebieden waar de stikstofuitstoot verminderd dient te worden Je moet er ook niet aan denken als de enorme rijkdom aan weidevogels, insecten en de vele mooie plantensoorten verloren zouden gaan..

Ooievaars op nest          Onderweg          Bloemenzee

Al fietsend en wandelend hadden we een schitterend weertje en dat maakt het ronddwalen in dit gebied natuurlijk helemaal af. Het was genieten om tussen de waterplanten, libellen en de rond kwetterende vogels rond te dwalen.

De Wieden3Uitzicht op vaartDe WiedenDe Wieden 4

1. Anouk:
    🥰🥰🥰🥰
  2. Jos & Cok:
    17 juni 2022
    Noot: Het filmpje over het Tobbedansen is te vinden in de 'blauwe balk' boven het verhaal onder het kopje VIDEO
  3. Ruud Bos:
    17 juni 2022
    Mooie kampeerplek. Je hebt ook boten die nooit de haven uitkomen, de zgn. weesboten Werkelijk waar. Wederom prima foto's
  4. Janneke:
    20 juni 2022
    Niets veranderd in die 40 jaar toen jullie gezin en ons gezin moesten klunen met al onze bootjes omdat de sluis dicht was
    Wat hadden we een bekijks van de koffiedrinkende bootvaarders