Kris Kras

3 mei 2022 - Udenhout, Nederland

Voordat we met de caravan weer op stap zouden gaan, moest er nog het een en ander worden aangepakt. Zo was er de Indische meelmot die onze woonunit behoorlijk terroriseerde. Met mottenballen, mottenvallen en veel insectenspray hopen we definitief afscheid genomen te hebben van deze rottige mot….. maar mogelijk vliegen ze ons bij terugkomst wel massaal tegemoet.

Indische meelmot          Sluipwesp

Ook moest er een 'struikelsteen' ter nagedachtenis aan Gerard Kochx officieel onthuld worden. Dit familielid van de Beverwijkse Kochxentak was in de oorlog tijdens een razzia, samen met 54 anderen, opgepakt en vervolgens op transport gezet. Velen van hen stierven in een concentratie kamp. Zo ook Gerard Kochx. Voor elk van hen is, ter nagedachtenis, een struikelsteen in het trottoir voor hun toenmalige woning geplaatst. Bij de officiële onthulling door de burgemeester van Beverwijk diende het zilverzand waarmee de steen met inscriptie bedekt was, weggeveegd te worden door een familielid van Gerard Kochx. In dit geval zou een nicht van Gerard dat doen, echter die was op dat moment niet aanwezig. Je gelooft het of niet maar in nood werd mij gevraagd deze officiële handeling te verrichten, immers ons mam heette Kochx en ik was op dat moment het dichtstbijzijnde familielid ter plekke. Kortom een bijzondere ervaring.

Gerard Kochx Onthulling tegel

Na al deze emoties konden we op reis en trokken naar Zuid-Limburg. Ons plan is om weer Kris-Kras door Nederland te trekken. Ter ere van Anouk haar verjaardag stalden we de caravan in de buurt van Heerlen. We bezochten o.a. het Verzamelmuseum, een Benedictijnenklooster en een verlaten Duits treinstation..

Verzamelmuseum1     Verzamelmuseum2     Anouk Jos en Sandro     Duits Oorlogsstation

Na een heerlijk weekje verhuisden we naar Udenhout om in de Drunense duinen een mooi fietstochtje te maken, het asperges steken te bewonderen en bij broer Rob op visite te gaan.

Asperges steken       Aspergessteken2       Caravan met antennes

Al met al kan gesteld worden dat het spel op de wagen is, oftewel Kris Kras is geboren.