De Miljoenenlijn

12 mei 2022 - Vaals, Nederland

De oorsprong van de Miljoenenlijn wordt gevormd door de spoorlijn Schaesberg – Simpelveld en was een aftakking van een andere spoorlijn die aangelegd was in 1925 ten behoeve van het kolenvervoer van de steenkolenmijnen. De naam van de lijn is ontleend aan de kosten per kilometer. Het 12,5 kilometer lange traject kostte destijds 12,5 miljoen gulden en was toen een zeer hoog bedrag.

Stoomtrein Simpelveld     Josz met stoomtrein     Aankoppelen wagon     Orgeldraaier

Sinds 1995 wordt een deel van deze lijn als museumlijn gebruikt. Deze toeristisch trein vertrekt vanuit Simpelveld en bestaat uit een serie personenwagons en een Pullmanwagon. De eerste uitvoering van deze wagon werd ingezet in de Oriënt-Express. En ook een leuk feitje is dat Agatha Christie  in deze wagon Poirot een moord heeft  laten oplossen.

De Pullmanwagon is een zeer luxe en stijlvolle salonwagon die prachtig is gerestaureerd dankzij  de inzet van 250 vrijwilligers En wij zaten daar dus gezellig met zijn vieren in die prachtige wagon. Wij werden op een High Tea getrakteerd die door de sterren-chef van Kasteel Wittum was bereid.

JosB & Anouk High Tea     Pullmanwagon     Josz & Cok High Tea

Op een mooie zonovergoten dag tufte de trein door het mooie Limburgse landschap terwijl wij van de High Tea en het landschap genoten. Een gerant gaf onderweg uitleg over de Miljoenenlijn en alles wat er in de omgeving te zien was. Al met al was het een Koninklijke dag. Het enige wat ontbrak was een heuse moord maar die bleef uit omdat Poirot de  trein had gemist.

Jos aan de klus       Huis in steigers       Cok aan de klus

Daar we toch in Zuid-Limburg waren,  pakten we onze oude hobby weer op, namelijk klussen c.q. schilderen. Ditmaal ging het om het huis van Anouk in Heerlen. Zelf hadden Anouk en haar vriend Jos al heel veel gedaan. Jos had een stevige steiger neergezet waardoor de gehele achterkant aangepakt kon worden. Het stucwerk aan de achterkant van het huis werd grondig gerepareerd en opnieuw geschilderd. Ook de goot, vensterbanken en raamposten werden

Anouk in dieselloc         JosB&Cok

1. Janneke:
    16 mei 2022
    Fijn dat jullie zo handig zijn met klussen