We kennen onze Pappenheimers

2 mei 2017 - Laibach, Slovenië

Wie heeft dat gezegde niet gebruikt! Hoewel dit gezegde mogelijk wat verouderd spraakgebruik is, zijn er nog velen onder ons die dit nog hanteren.
Dan is het wel zo vreemd dat je zomaar ineens in Pappenheim bent; in Zuid-Duitsland.
Een alleraardigst oud plaatsje dat vriendelijk tussen de Zuid-Duitse heuvels ligt. Dus gauw nakijken hoe we aan dit gezegde zijn gekomen. Helaas is het een verzinsel van een schrijver die over ene puntje-puntje-von Pappenheim heeft geschreven. Toch jammer, want we waren er zo dichtbij! Enfin we gingen gewoon maar weer verder: ten zuiden van Pappenheim kwamen we tientallen kilometers hopvelden tegen. Het Zuid-Duitse bier kan weer gebrouwen worden.

Lachende Dame
Overigens bleven we niet in Zuid-Duitsland plakken; we staken de grens over naar Oostenrijk en konden het niet nalaten nog even van de sneeuw te genieten, door enkele sneeuwballen te gooien. Tenslotte streken wij in Ljubljana neer alwaar we voor het eerst in ons leven de Sloveense hoofdstad een bezoek brachten.

Ljub Jos

1. Joke de Wolff:
    2 mei 2017
    Hoi Cok en Jos, leuk jullie via jullie verhalen te kunnen volgen. Mooie trip gewenst. Sam en Joke.