Een Cultureel Feest

2 augustus 2018 - Kolding, Denemarken

Naast veel wandelen, een kleine duizend kilometer fietsen, de Margrietroute rijden en vooral genieten van de natuur, hebben we ook nog zeven musea bezocht. Het bezoeken van deze musea was een waar feest. Alle door ons bezochte musea waren tot in de puntjes verzorgd. Er was veel en duidelijk beeldend materiaal, diverse ‘doe-dingen’ en de interactie met de bezoeker was erg goed. Zoals tijdens ons bezoek aan het museum Tirpitz waar er op enig moment  alles verduisterd werd en  er op de gehele wand rondom, een panoramische film vertoond werd met dramatische licht- en geluidseffecten.. Na vertoning van deze  film ging het licht weer aan en vervolgde een ieder zijn interessante tocht door het museum. Over ons bezoek aan het eerste museum hebben we reeds geschreven. Dat was het Wegner Cultuurgeschiedenismuseum in Tønder. De hieronder genoemde musea zijn door ons bezocht:

Tønder             : Wegner Cultuurgeschiedenismuseum

Ribe                 : Vester Vedsted Waddenzee Centrum Unesco

Nørresundby    : Lindholm Høje Museet

Blåvand           : Tirpitzmuseum

Aalborg           : Museum of Modern Art

Arhus               : Aros Kunstmuseum

Arhus               : Moesgård

Hoewel zo’n museumbezoek op papier niet direct interessant lijkt, geven de bijgevoegde foto’s en toelichting mogelijk een indruk van hetgeen we gezien en ervaren hebben. Voor ons was dit echt een cultureel feest.

Het Tønder Museum herbergt drie musea. De musea zijn grotendeels ingericht in oude Tønder huizen en in een watertoren: het Kunstmuseum, het cultuurhistorisch museum en de collectie van meubelmaker en ontwerper Hans J. Wegner. In het cultuurhistorisch museum is een verrassend grote collectie Hollandse tegels te zien, die eeuwen geleden door de zeevarenden werden meegenomen van de Nederlandse kust naar de Deense. De handel floreerde vooral in de 18e en 19e eeuw en dat is aan de collectie in het museum te zien.

Wegner in stoelJos in stoel

Vester Vedsted Waddenzee Centrum Unesco. Architect Dorte Mandrup (D.M. is geen vrouwelijke architect, zij is architect) heeft met haar unieke architectuur een bijzonder gebouw gecreëerd dat bijna uit de grond lijkt te groeien.  Zij gebruikte namelijk riet op de gevel, het dak en de onderlaag. De tentoonstelling “the Migratory Birds Wadden Sea” is eveneens aangepast aan het unieke interieur van het centrum.  Het centrum geeft op een heel bijzondere manier veel informatie over de Waddenzee. De Waddenzee loopt vanaf Noord-Holland tot aan het Deense Esbjerg.

Unesco MuseumMuseum UnescoVogelzwerm

Lindholm Høje is een Deens grafveld uit de IJzertijd en de Vikingtijd (vroege middeleeuwen). Lindholm Høje is de grootste historische begraafplaats van Denemarken. De heuvel is ongeveer 42 meter hoog en bedekt met een groot aantal grafstenen. Aan het eind van de vroege middeleeuwen werd het hele gebied bedekt door een laag zand; hierdoor zijn de graven goed bewaard gebleven. In 1952 is men begonnen het gebied te onderzoeken. Bij opgravingen zijn 682 graven gevonden uit de periode 500 tot 1100. Daarnaast zijn er resten van bebouwing gevonden. Er is ook een museum bij de begraafplaats waar op een boeiende manier veel interessante informatie over het leven van de mensen uit de ijzertijd en de Vikingen wordt gegeven.

Viking Begraafplaats

De bouw van de Tirpitz-bunker werd in 1944 gestart  en werd gebouwd als onderdeel van de verdediging rond de stad Esbjerg . De Tirpitz-stelling zou vier 380mm-kanonnen omvatten, die de zeeroute naar Esbjerg moest dekken. De kanonnen hadden een reikwijdte van 42 tot 45 kilometer. Door de overgave van de Duitsers werd de Tirpitz-stelling nooit afgebouwd en de kanonnen werden ook nooit ingebouwd. Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog lagen vier kanonnen op een treinstation in de buurt van Esbjerg. . Ze konden niet verder vervoerd worden, omdat een brug op het traject naar de bunker het gewicht van 110 ton niet kon dragen. Ach ja….....         Na de oorlog werd de bunker als klein museum ingericht. Zes jaar geleden werd besloten om het museum uit te breiden en volledig opnieuw op te bouwen Het themamuseum heeft enorme grote open ruimtes en is geheel ingebouwd in de duinen wat er dan ook heel speciaal uitziet. In het museum maak je o.a. een interessante reis door de geschiedenis van het gebied rond Esbjerg, zie je  een prachtige barnsteenexpositie, bezoek je een hal met bunkers en hun indringende verhalen.

van Tirpitz MuseumIn von Tirpitz Museum

Aalborg Museum of Modern Art. Een prachtig gebouw van de  Finse architect Alvar Aalto. Het museum heeft een mooie verzameling Cobra en een behoorlijke collectie moderne en hedendaagse kunst.. Toen wij het museum bezochten was er een expositie “You Remain In Me” van Kaarinan Kaikkonen. Komt ze ooit in Nederland mis haar dan niet!!

Aalborg KunstmuseumAalborg 2

Arhus Aros Kunstmuseum. Het huidige gebouw is ontworpen door Schmidt Hammer Lassen architecten. Op het dak is het spectaculaire kunstwerk  “Your rainbow panorama”  van Olafur Eliasson te bezoeken, dat in 2011 werd voltooid en dat uitzicht op Aarhus biedt.   Echt heel bijzonder om daar rond te lopen. Het gebouw bestaat uit 10 verdiepingen en is gevuld met geweldige vaste en wisselende exposities. Trek er wel een paar uurtjes voor uit als je daar heen gaat.

Aros KunstmuseumRegenboog panorama 2Regenboogpanorama 3Regenboog panoramaMirrorAndy WarholJos en de reusDe primitieve mens

Arhus  Moesgård museum. Het Moesgaard-museum is ontworpen door Hening Larsen Architects en in 2014 geopend en alleen het gebouw en zijn dak zijn zeker een bezoek waard. Het is een regionaal museum maar daarnaast is er ook veel plaats voor archeologie en etnografie en het meeste daarvan is van Deense oorsprong. Het museum heeft een aantal ongeëvenaarde archeologische vondsten uit het oude verleden van Denemarken o.a. de Man van Grauballe, het best bewaarde veenlijk ter wereld. De manier waarop alles in dit museum tot leven komt is met veel gevoel neergezet. Hier kun je rustig een dag zoet brengen. Neem wel een vest mee want na een paar uurtjes in dit museum krijg je het best koud.

Tollund manMoesgard Viking

1. Peter:
    2 augustus 2018
    Ziet heel indrukwekkend uit. Zou er zo baar toe kunnen reizen
  2. Leen en Marja:
    3 augustus 2018
    We hebben weer van jullie verhalen en foto's genoten!