De Grenen

4 juli 2018 - Skagen, Denemarken

Twee machtige zeeën botsen heftig op elkaar aan de noordpunt van Jutland. Dit punt heet de Grenen en is een van de meest bezochte plekken in Denemarken. Het Skagerak en het Kattegat bevechten de hegemonie van de zee. Oftewel de Noordzee en de Oostzee komen hier samen. Nu valt dat heftige botsen best wel mee; slechts een enkele keer per jaar is duidelijk aan de golven te zien dat hier twee watergiganten tegen elkaar opboksen. Wel is het zo dat er een sterke stroming kan staan als gevolg waarvan er niet gezwommen mag worden, althans niet in het diepere water.

NP 2NP 3NP 4

Op het strand was het drukte van jewelste. Buscoupés  getrokken door tractoren voerden toeristen af en aan. Het grootste deel van de toeristen echter kwam lopend over het strand vanaf de parkeerplaats. De uiterste punt van Jutland is het noordelijkste punt van Denemarken en bestaat uit heel veel strand. Ook in de zee loopt nog een zandbank enkele honderden meters het water in. De Grenen is net als het hoogste punt van een berg; je moet er geweest zijn! En waarom niet als je er toch in de buurt bent. Het is waarschijnlijk voor velen de emotie die de plek zo bijzonder maakt.

Jos op NPOp pad naar noordpuntVuurbaken voor vissers

Met ons bezoek aan de Grenen was dit het einde van de route langs de westkust. Van de westenwind, het strand, de duinen en het veen hebben we afscheid genomen en we vervolgen de Margrietroute door Denemarken nu via de oostkust en het midland.

Zeker is  in ieder geval dat de  westkant van Denemarken echt genieten is vanwege zijn prachtige natuur.

Huisje De Grenen

1. Ruud bos:
    4 juli 2018
    Ziet er top uit, wil daar ook wel heen.
  2. Peter:
    4 juli 2018
    Vergeet vooral niet het noord Jitland kunstmuseum aan te doen in Aalborg. Architectuur en kunst is mooi.