Silkeborg

21 juli 2018 - Silkeborg, Denemarken

De Himmelbjerg is een van de hoogste toppen van Denemarken. Deze berg ligt in een schitterend natuurgebied aan de Julsø. Natuurlijk moet zo’n berg beklommen worden en dat deden we dan ook. Door het mooie bos, langs smalle paadjes en rivierbeddingen, door struiken en over rotspartijen. We waren zo’n anderhalf uur aan het ploeteren en klauteren om bij de Himmelbjerg te komen. Het laatste stuk, nog even steil omhoog en dan zouden we er zijn… Hoe hoger we kwamen des te meer mensengeluiden hoorden we.  En toen we uiteindelijk boven kwamen stonden we op een grote parkeerplaats…..

In het woudKleurig landschapHimmelbjerg

Aan de waterkant bij de Himmelbjerg staat een restaurant alwaar wij een potje koffie bestelden. Al nippend aan de koffie legde er een rondvaartboot aan bij de steiger van het restaurant. Alle toeristen aan boord bleven rustig zitten tot het schip aangemeerd lag en men van boord kon. De voorste rij mensen ging rustig als eerste van boord  en vervolgens ging ieder netjes op zijn beurt. De achtersten bleven gewoon zitten tot zij aan de beurt waren om van boord te kunnen. Hoe anders is dit bij ons. Onlangs bezochten wij een theater waar na afloop de achterste mensen bijna een invalide uit zijn rolstoel duwden om maar zo snel mogelijk buiten te kunnen zijn. De Deen staat bekend als een van de relaxte volkjes van Europa en houdt zich goed aan alle afgesproken regeltjes.

De VeerbootGrote PaddestoelJos bij hoge boom

Wat ons inmiddels over geheel Europa opvalt is dat het BMI-gehalte flink aan het stijgen is. Ook de Denen hebben veel dikke mensen.

Een bijzondere volkstraditie zagen we voor onze ogen gebeuren in de buurt van Esbjerg. Een jongeman werd door zijn vrienden helemaal bestrooid met een bruin goedje. Dit tot hij geheel bruin gekleurd was. Dat bleek   kaneel en suiker te zijn.. Deze traditionele handeling  wordt verricht bij mannen op de dag dat ze  vijfentwintig jaar zijn geworden en nog steeds niet getrouwd zijn. Als mannen op hun dertigste dan nog niet gehuwd zijn worden ze helemaal met peper vol gestrooid.

Kleurig landschap

1. Ruud Bos:
    21 juli 2018
    zie ik daar professor Barabas zitten?
  2. Steven:
    22 juli 2018
    🤔..wie weet is er een correlatie tussen de door jullie beschreven traditie en de toename van het BMI 😉