Twee Dorpen

29 mei 2022 - Venray, Nederland

De pastoor heeft schijt aan zijn hak” vertelde ons een oude dorpeling in het veendorp Griendtsveen die ons aansprak toen we de begraafplaats aldaar bezochten. We vertelden hem dat het ons opviel dat de pastoor van de Sint Barbarakerk zo’n mooi groot en stijlvol huis bewoonde waarop de oude baas met zijn mooie uitspraak kwam. De man volgde ons over het kerkhof van Griendtsveen om trots het graf van Toon Kortooms te laten zien en  natuurlijk waren wij zeer onder de indruk.

ToonKortoomsgraf               Tekstzuil grafHet boek Beekman en Beekman van deze schrijver was destijds met meer dan twee miljoen exemplaren de best verkopende Nederlandse uitgave ooit. Daar stonden we dus voor het creatief gekunstelde graf van Toon. “Ja” zei de brave borst, “er is trouwens aardig wat ruzie geweest tussen Brabant en Limburg over de plek van het graf.  Toon is  in Deurne (Brabant) geboren en nu ligt hij in Griendtsveen (Limburg).” Wij weten inmiddels dat het Toon Kortooms uitdrukkelijk gestelde laatste wil was om hier begraven te worden. Zijn ouders hebben hier vroeger gewoond en hier ging hij naar de dorpsschool. Vervolgens begeleidde de  man ons ook naar de kerk  en vertelde dat die in de oorlog door Duitsers flink onder vuur genomen was.

Na een heerlijke  lunch waarbij we een Horsterschotel en een Klootzak (twee forse gehaktballen in een knapzak) aten kwam deze dorpeling ons met de auto achterna om ons  verder het  dorp door  te  gidsen.

Klootzak 1       Klootzak 2    Huizen veendorp      Kabouters

Griendtsveen ligt in de Peel en het is bedroevend te lezen dat hier tienduizenden hectaren veen is afgegraven. Het landschap is hierdoor 5 tot 6 meter lager komen te  liggen en men doet momenteel heel veel moeite om alle ongemakken die dit met zich mee heeft gebracht te herstellen. Maar goed, dit even tussendoor….

Wij snappen wel dat de eerder genoemde pastoor  “Schijt aan zijn hak” had. Griendtsveen was een bijzonder arm veendorp waarbij je als herder van zo’n arme gemeenschap niet in zo’n hemels onderkomen diende te wonen.

Ik werk al 45 jaar hier in het klooster en na 40 jaar sprak Pater Rector me aan en zei ‘Marian we moeten eens praten’”.  Dat vond ik zo bijzonder” aldus een glunderende medewerkster van een van de kloosters van het kloosterdorp Steyl. Bij ons bezoek aan dit kloosterdorp was er net een halve marathon aan de gang die dwars door het dorp liep. Het was een drukte van jewelste en het hele parcours was voor gewoon verkeer afgezet. Op internet lazen we dat het best een belangrijke race was die Venloop heet. ’s-Avonds vernamen we dat zoals gebruikelijk een Keniaan gewonnen had nl Kipnugget (of zo iets).

Jos bij PontBijzoek Venloop op pontVenloop     Muziek Venloop

De eerde genoemde Marian gidste ons door de twee kerken van het klooster die boven op elkaar gebouwd zijn. In de benedenkerk staat een loden kist van de oprichter van het Kloostercomplex, Arnoldus Janssen. Het interieur van deze benedenkerk is heel modern De bovenkerk is daarentegen een klassieke, indrukwekkende kerk.  Het klooster dat wij mochten bezoeken wordt nog bewoond en wel door zo’n 75 zusters (wel oud allemaal hoor). Dit enorme complex (Kloosterdorp) omvat zo’n zes kloosters met bijgebouwen en kerken. De kloosters en gebouwen zijn enorme pompeuze objecten maar al met al blijft het bijzonder dat, als je zo maar ergens neerstrijkt, er allerlei bijzondere bezienswaardigheden op je pad komen. In dit geval waren dat het veendorp Griendtsveen en het kloosterdorp Steyl. Na dit bezoek reizen we af naar onze volgende bestemming en wel ‘de duinen van Sint Maartenszee’.

Religieuze tuin     Ketelhuis     Monument

1. Janneke:
    Weer heerlijk
  2. Joke de Wolff:
    29 mei 2022
    Leuk verhaal. Wij logeren momenteel in een voormalig klooster. Koningshof in Veldhoven was tot 1976 ingericht voor 400 nonnen. Nu zijn er 800 slaapplaatsen. Wel geheel vernieuwd. Veel plezier verder.
  3. Ruud Bos:
    Wederom een mooi avontuur
  4. Joost:
    29 mei 2022
    Kortooms schreef ook het boek: Mijn kinderen eten turf.
    dan weet je waar al die turf gebleven is.