Update

29 juni 2018 - Skagen, Denemarken

Denemarken, en met name Jutland, heeft in het verleden een heel groot probleem gehad met het zand dat vrij spel over het land had en er de oorzaak van was dat niets goed kon beklijven. Met zijn honderden kilometers aan zandstrand en zijn vele duinen met daarbij een constant stevige wind was het vroeger ook nog zo dat er weinig tot geen begroeiing was. Het zand stoof vrolijk het land over. Het landschap veranderde door deze zandverplaatsingen steeds. Nu heeft men met man en macht gewerkt aan het aanplanten van helmgras en struiken. Zo ook werd de “Kartoffelroos” geplant. Dat laatste was geen goed idee. Deze Kartoffelroos (bij ons heet die de rozebottelstruik) is een uitheemse plant die nu onbeperkt voortwoekert. Daar waar Nederland de strijd tegen het water voert, is Denemarken voortdurend met het zand bezig.

Omgekeerde bootFiets op strandHet boer'n land

Overigens verloopt de tocht door Denemarken zeer goed. Om de twee a drie dagen verkassen wij en maken een fietstocht om de omgeving goed te verkennen. Inmiddels hebben we  800 fietskilometers op de teller staan. Mooie en uitgestrekte duingebieden maken de Deense westkust tot een zeer aantrekkelijk vakantiegebied. Een stoorzender vormt de wind. Er is weinig bescherming tegen de wind waardoor deze vrij spel heeft om lekker rond te blazen. Aan de bomen zie je goed dat de wind veelal uit het westen komt. Voorlopig rijden wij nog langs de westkust omhoog tot we aan het water komen waar de Noordzee en de Oostzee tegen elkaar op botsten.

routekrt croutekrt bFietstocht

Wat het WK voetbal betreft lijkt het wel of de Denen niet geïnteresseerd zijn in hun voetbalteam. Op elke camping zijn tv’s, maar wij zijn steeds de enige gasten die de wedstrijd bekijken. Tijdens de wedstrijd Denemarken – Frankrijk zaten we in een kroeg te kijken en waren er zegge en schrijven vier mensen aanwezig die zonder noemenswaardige emotie naar de wedstrijd keken. We zijn benieuwd of de Denen bij de volgende wedstrijd ook gek gaan doen.

Aan de havenNatuurgebiedMooiste dorp

1. Ruud Bos:
    29 juni 2018
    mooie foto's Zie ik daar nu een fietspomp uit je fiets tas steken?