Douglas DC-3 (Dakota)

9 mei 2023 - Stavelot, België

De lucht in met een echte Dakota! Deze DC 3 (Dakota) werd  in 1944 in Amerika gebouwd. Van de Douglas DC 3 zijn ongeveer zo’n 11.000 toestellen gebouwd en zelfs in de huidige tijd  zijn er  diverse Dakota ’s  die nog steeds  ingezet worden voor commerciële vluchten. Maar ook vliegclubs houden   deze vliegtuigen met veel enthousiasme in prima staat. De DC 3 waarin wij, Anouk, Jos, Jos en Cok, een fantastische droomvlucht over het Zuid-Limburgse landschap mochten maken is in het bezit van DDA Classic Airlines. Deze machine is destijds ingezet bij D-Day in Normandië en ook bij operatie Market Garden nabij Arnhem. Ook hebben er bekende historische personen in dit toestel meegevlogen zoals Dwight  D Eisenhower en onze prins Bernhard. Gezien het feit dat dit vliegtuig al bijna 80 jaar oud is zit er heel veel tijd in  het onderhoud van de machine. Om de hoeveelheid benzine te controleren zagen we een (bejaarde) piloot op de vleugel van het toestel klimmen om vervolgens met een stok de hoeveelheid benzine in de tank te meten. De  brandstofmeter is ook al zo’n 80 jaar oud  en om hier dan helemaal op te vertrouwen….. De twee motoren hebben elk veertien cilinders van 200 cc en als tijdens de vlucht één motor uitvalt kan het toestel toch nog op de andere motor blijven vliegen. De kapotte motor moet dan wel in een soort neutrale stand staan.

Dat de rondvlucht die dag meer was dan een gewoon tourtje in de lucht was te lezen in het Limburgs Dagblad.  Medepassagier  Leo had deze vlucht namelijk voor zijn 80- jarige verjaardag gekregen. Hij was jarenlang als piloot werkzaam geweest en dit was voor hem een heel bijzonder cadeau. Er werden foto’s voor de krant gemaakt maar waar  Leo op de foto staat is ons een raadsel. Je zou denken dat die man zittend op de trap Leo is.

Limburgs Dagblad

Overigens, op 25 september 1996 stortte een DC 3 van de DDA in de Waddenzee en alle 32 inzittenden kwamen daarbij om het leven. Door een verstopping in de olieleiding kon de ene motor die tijdens de rondvlucht uitviel niet in de neutrale stand gezet worden. Gelukkig vernamen we over dit ongeluk pas na afloop van de vlucht. De Dakota vloog over Zuid-Limburg en hield een hoogte van zo’n 300 meter aan. Veel hoger mag het toestel niet komen omdat hij feeling met de grond moet hebben.  Het  vliegtuig  moest die ochtend vanuit Schiphol naar Airport Maastricht-Aken komen en vanuit de lucht volgde de piloot eerst grotendeels de A2 ,  daarna oriënteerde hij zich via de Maas richting Maastricht. Alle tegenwoordige hulpmiddelen waardoor vliegtuigen op grote hoogte kunnen vliegen, waren voor deze Dakota nog niet uitgevonden. Ook een dingetje bij dit soort  oude toestellen is dat  het bij mooi weer heet is in het vliegtuig en bij koude moet je echt een dikke jas aan. Toevallig was er op de dag van de vlucht  dichte mist in Limburg (zouden we juist gaan vliegen) en daardoor vertrok de Dakota behoorlijk wat later uit Amsterdam, dat was dus even  wachten en hopen dat de Dakota toch zou gaan vliegen. We hadden een geweldige purser aan boord die tijdens de vlucht heel wat mooie verhalen wist te vertellen. Al met al een geweldige belevenis!

By the way, zo’n 60 jaar geleden poseerde  Jos met haar familie ook al voor een vliegtuig dat reeds uit de vaart genomen is. Er zijn die dag heel wat  foto’s  gemaakt en tijdens de vlucht zat iedereen  met de neus  op de raampjes geplakt. Natuurlijk deden wij ook driftig mee.

Op de vliegtuigtrap     Voor het toestel     Voor de DC-3     Jos en Anouk in de DC-3     Boven de Zuid-Limburg     De Cockpit     Certificaat 2     Fam Zwanenburg, vliegtuig rond 1960

1. Ruud Bos:
    9 mei 2023
    Mooi verhaal en avontuur,luitjes en ook nog in de krant ook.
  2. Steven:
    9 mei 2023