Oirschotse Mie

18 mei 2023 - Oirschot, Nederland

En dan te bedenken dat wij dachten het patent te hebben op een bekende Mie (Goeie Mie). Nou, Oirschot heeft er ook een en wel volkomen het tegengestelde van onze Mie Zwanenburg. Van de Oirschotse Mie kan gezegd worden dat zij in wezen de eerste aanzet heeft gegeven tot de voedselbank, zo werd ons verteld. Zij ging in de arme tijd rond met haar mandje eieren en  groenten om bij de minder bedeelde burger eten te brengen. In Oirschot werd zij daarom vereerd en heeft zij een standbeeld gekregen.

Het vriendelijk-zijn zit vast in het bloed van de Oirschotse mens want bij ons bezoek aan dit middeleeuwse plaatsje werden wij uitgenodigd door een  mevrouw die in haar tuintje van haar historische huisje aan het werken was, om dan ook maar even binnen te komen kijken. We durfden niet zo goed foto’s te nemen en hebben slechts van de buitenkant twee foto’s genomen en binnen eentje van de kippen boven haar aanrecht. Haar huisje stond boordevol met allemaal spulletjes uit vroegere tijden en ook leuke zelfgemaakte frutsels.

Kippetjes in huis          Rijksmonument          Rijksmonument 2

Bij het middeleeuwse stadhuis werden wij vervolgens door een  mijnheer uitgenodigd om in dit historische pand rondgeleid te worden. Zo veel vriendelijkheid in één plaats vonden wij echt opvallend. In het stadhuis hebben we in de gewelven de trouwzaal mogen bewonderen en op zolder was de eerste gevangenis van Oirschot gevestigd.

Wapen van Oirschot          Stadhuis Oirschot          Eerste gevangenis Stadhuis Oirschot

Bewoners uit de omgeving van Oirschot krijgen in een winkel achter de kerk een mooie kans om hun creatieve kunstwerkjes  en ook  producten  uit hun tuin te koop aan te bieden. Dit zijn veelal biologisch gekweekte producten zoals diverse groenten en vlees. Maar ook biedt de winkel ruimte voor buurtgenoten om daar te knutselen of om gezellig met elkaar een kopje koffie te drinken. Het “winkelpersoneel” wordt gevormd door vrijwilligers die er voor zorgen dat de producten verkocht worden, het geld op de juiste plaats terecht komt en waarmee ook de huur van de winkel  betaald kan worden. We kregen er een uitgebreide uitleg. Ook dit is een mooie vorm van goed voor elkaar zorgen. Op het marktplein hebben we tenslotte het lekkerste ijs ooit gegeten. De Oirschotse Mie is het spreekwoordelijk goede voorbeeld dat goed doet volgen.

Coöperatie 1     Straatje Oirschot     Reuzentheepot     Klein huisje Oirschot

1. Janneke:
    18 mei 2023
    Wat bijzonder
  2. Leen & Marja:
    18 mei 2023
    Dat de Oirschotters lieve mensen zijn klopt.
    De moeder van Leen heette van Oirschot.
    Er zal vást een connectie zijn geweest toentertijd…