Hellevoetsluis

29 mei 2023 - Haarlem, Nederland

We voelden ons bijna jeugdig tussen de vele jonge kinderen op de camping tot een oude knakker bij ons langskwam om te vragen of wij mee wilden doen met "Jeu-de-Boulen"........

Natuurlijk niet.

In het voornamelijk zeer vlakke en winderige land stonden wij, onder de rook van Hellevoetsluis, op een gelukkig beschutte bosrijke plek op een SVR-camping.  Heel Rotterdam en omgeving vond deze plaats aantrekkelijk want de camping stond bomvol.

Op de zonnige Pinksterzaterdag bezochten we  Hellevoetsluis en werden aangenaam verrast door een jaarlijks terugkerend cultuurproject.

Jan BlankenTjalk     Stoomboot

Op het plein voor de Kazematten konden we een aantal militaire voertuigen en ook een aantal kraampjes met historische attributen bezichtigen.  De naam van de bijbehorende kazerne  is  "Haerlem"  waar 300 man  een veilig onderkomen konden vinden. Tegenwoordig wordt de kazerne gebruikt door de scouting en oefenruimtes voor musici.

Medic     Haerlem     Jeep

Wij kregen een rondleiding door een ondergrondse Kazemat en mochten een heuse veldkeuken uit de eerste wereldoorlog aanschouwen. Tomatensoep stond op het menu
De 'soldaten' die de keuken bemanden waren uitgedost in het tenue van die tijd.

Veldkeuken 1     Veldkeuken 2     Soldaat WOI

Er werd trouwens ook een leuke pinkstermarkt langs de kades gehouden en in de haven lagen een flink aantal gaffel getuigde schepen  ivm de Pinkstersail.  Genoeg reuring dus in Hellevoetsluis met daarbij ook nog een lekker zonnetje!

Kanon 2a     Zeemijn     Kanon

Codeermachines